LFV Årsredovisning 2019 1
RISKHANTERING L F V 2019 Område (perspektiv i ver
ksamhetsplan) Verksamhet och leverans Risk Totalförsvar och Robust Flygtrafiktjänst Beskrivning Hantering Inom LFV pågår ett omfattande arbete för att stärka försvars- och krisförmågan samt öka infrastrukturens robusthet, utifrån regeringsuppdrag avseende Totalförsvar och Robust infrastruktur. Uppdragen ställer stora krav på verksamheten vad gäller resurser och prioriteringar. Cyber- och informationssäkerhet Digitalisering i kombination med ett förändrat säkerhetspolitiskt läge har ökat risken för dataintrång och behovet av att skydda känslig information. Resursbrist LFV ser ett större resursbehov framåt på grund av att nya och omfattande lagkrav kommer att behöva implementeras, i kombination med totalförsvarsplanering och stora pensionsavgångar av flygledare. Ökad trafik samt internationell flygledarbrist påverkar även behovet. Ett aktivt rekryteringsarbete pågår, men det tar tid att utbilda och det kan vara svårt att hitta rätt kompetenser. Ekonomi Prestationsplanen (RP3) En ny referensperiod inleds 2020 och EU-kommissionen har ännu inte fattat beslut om den svenska prestationsplanen. Det finns en risk att LFV inte når målen, framförallt kapacitet och kostnadseffektivitet, beroende på kommissionens beslut. Avmattningen i flygtrafiken och en svagare utveckling av flygmarknaden framöver jämfört tidigare prognoser är också en betydande ekonomisk risk. Ett lågt ränteläge och ökande pensionsskuld påverkar kostnader och avgifter negativt. Valutarisk Valutarisk definieras som den resultateffekt en valutakursförändring får på LFVs resultat. Kreditrisk Kreditrisk definieras som risken för att motparten i en transaktion inte kan fullfölja sitt engagemang. LFV har en stor överskottslikviditet kopplad till pensionsskulden att förvalta. LFVs totalförsvarsplanering fortsätter och aktiviteter pågår för att stärka robustheten i flygtrafiktjänsten. LFV samverkar även och för dialog med andra aktörer där LFV har beroenden. LFV jobbar aktivt med resursfrågor och genomför bland annat omfattande rekryteringar för att möta behoven. LFV har under året arbetat proaktivt med att förhindra att cybersäkerhet och informationssäkerhetsrisker ska inträffa. Aktiviteter har genomförts för att ytterligare stärka LFVs säkerhetsskydd genom bland annat tekniska lösningar, resursallokering, utökad kontroll av underleverantörer, utbildningar samt framtagande av förbättrade rutiner. LFV analyserar framtida behov av resurser inom projekt och i den operativa verksamheten, där lagkrav, leverans och andra åtaganden beaktas. LFV prioriterar mellan pågående och nya projekt. Det pågår samtidigt aktiviteter för att förbättra förmågan att prioritera genom nya arbetssätt och processer. HR har under året tagit fram en strategisk kort- och långsiktig plan för kompetensförsörjning av bland annat ingenjörer och flygledare och resurskoordinatorer har anställts inom den operativa verksamheten. Under året har LFV bistått Transportstyrelsen med att ta fram underlag för att redovisa lokala förutsättningar, som till exempel ökade pensionskostnader samt investerings- och resursbehov inför fastställande av mål i RP3. För att få gehör har LFV dessutom deltagit i de konsultationer som Transportstyrelsen har arrangerat. Risken begränsas genom valutasäkring på termin av kända framtida flöden. Ett intervall styr minsta andel säkrat inom en viss period. Valutasäkring av en route-avgifter sker enligt särskild rutin. För att begränsa kreditrisken vid placering så regleras motparter, instrument, löptid och tillåten placering i LFVs finanspolicy. Placering får ske i statsskuldsväxlar, statsobligationer, inlåning i bank med tillsyn av finansinspektionen, certifikat hos motpart helägt av svenska staten eller med motsvarande kreditvärdighet K-1 och i obligationer hos motpart helägt av svenska staten eller med lägsta kreditvärdighet A (Standard & Poors) och A2 (Moody´s). Övriga risker Bedrägeri och korruption Sammantaget bedöms LFVs skydd mot bedrägeri, korruption, mutor och andra oegentligheter som gott. Den huvudsakliga verksamheten är regelstyrd och övervakas av Transportstyrelsen. LFVs organisation, arbetsordning och delegeringar, regelverk, instruktioner, processer med mera är definierade och dokumenterade. Därutöver finns ytterligare dokument och en digital personalhandbok som bidrar till att tydliggöra regelverk och inställning i dessa frågor. Löpande information angående korruption, bedrägeri, mutor och andra oegentligheter publiceras via intranätet, samt delges i samband med nyanställningar och chefsutbildningar. Korruption ingår som ett särskilt område i LFVs uppförandekod samt som ett särskilt avsnitt i den “Whistleblower” funktion som upprättats. 67