Lera SKÄRVOR
Lera RETROROMANTIK
Lera PORTRÄTTET
DE GEMENSAMMA UTMANINGARNA har sammansvetsat duon
. – Det har varit kriser både hemma och på jobbet, men vi har tagit oss igenom dem tillsammans. Det är en av våra styrkor och något vi är väldigt glada för. När folk frågar hur det är att jobba med sin partner undrar jag hur det är att inte göra det, fortsätter hon. Förutom en nära relation till varandra har Urban Designs grundare också en nära relation till det keramiska materialet. Värtaverkets veckade, keramiska fasad spelar en viktig roll i att bryta ner den nästan obegripligt storskaliga byggnaden för ögat. – Värtaverket är ju egentligen bara en stomme där keramiken gör byggnaden attraktiv och vacker. Bygger man ett kraftverk mitt i stan måste det vara vackert, konstaterar Erik som menar att relationen till keramiken funnits sedan barnsben. – Jag kan fortfarande minnas kaklade ytor i släktingars hem, allt från persikofärgat fulkakel, kakeletiketter och bildkakel till otroligt vacker handgjord keramik. Keramikens största styrka är ju att den håller i tusen år, att materialet har ett eget liv och en karaktär som vinner i längden. PÅ SIKT PLANERAR Helena och Erik för en generationsväxling. Men innan dess skulle de vilja rita ett Värtaverk med social funktion, en skola och ett kulturhus. Och fortsätta utmana människors tankar kring vad arkitektur kan vara. – Titta på Ferdinand Bobergs byggnader, skalet har överlevt funktionen. När vi jobbade med Värtaverket och hade möten med teknikerna som skulle få in sina fyrkantiga maskiner i vår runda byggnad insåg vi att de bara såg på byggnden som ett skal för maskinerna. Det var roligt att se deras reaktioner när vi förklarade att byggnaden kan komma att stå kvar när maskinerna är borta, och ha en helt annan funktion. Jag vill var med och påverka människors tankar kring vad arkitektur kan vara, säger Helena. ■ Q Eftersom städerna växer och bostadsbebyggelsen nu börjar nå de områden där det tidigare bara fanns industri ställs högre estetiska krav på industribyggnaderna, menar Helena Glantz och Erik Jarlöv. LERA #4 2018 19
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera MATERIALENS MÄSTARE
Lera RUM FÖR BAD
Lera FRAMTIDENS BADRUM
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKAN