Verko 1
VO 5/18 LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET rdekedja me
d datadriven produktion De negativa effekterna kan många gånger mätas i bristande produktkvalitet, onödigt mycket returer samt en hög kostnadsnivå. När all den information som finns lagrad i olika produktionsutrustningar inte hanteras effektivt är det svårt att få den samlade bild som krävs för en kvalitetsdriven och effektiv tillverkning. ll att ingen produkt lämnar en tillverkfiering och omarbetning under och efter kvalitetssäkrad produktion som dessutom roduktionskapaciteten tack vare mindre Möjligheten att kunna förutse och förhindra produktionsoch kvalitetsproblem redan innan de uppstår har ett mycket stort värde. Några av fördelarna är högre up-time och bättre lönsamhet. En mer automatiserad och datadriven produktion ger också bättre kontroll på hela produktionsprocessen från leverantörer till färdig produkt. På så sätt skapas förutsättningar för att säkerställa produktkvalitén på ett sätt som inte är möjligt med traditionella tillverkningsmetoder. Kortare utvecklingscykler, högre leveranssäkerhet och faktabaserad behovsplanering En investering i digitalisering innebär att ett tillverkningsföretag kan bygga upp en helt ny värdekedja som sträcker sig från det att en produkt utvecklas till leverantörs- och inköpsrutiner, produktions- och underhållsplanering, kundrelationer och satsningar på nya tilläggstjänster. Detta blir effekten av att data som genereras ute i produktionen, i såväl stora produktionsutrustningar som handverktyg, kan sparas i databaser. Dessa data kan sedan användas för att dokumentera och analysera utrustningens prestanda, produkternas kvalitet och för att få full inblick i och utveckla tillverkningsprocessen. Kvalitetsoptimering i praktiken Vilka är då de faktiska fördelarna för ett företag som satsat på datadriven produktion, börjat samla in tillverkningsdata, lagra datan centralt i en databas kopplat till ett användarvänligt gränssnitt som gör det enkelt att analysera all data? Att ett företag som börjat logga och lagra data om hur deras produkter används kan höja produkternas kvalitetsnivå ytterligare har vi konstaterat. Denna input används inte bara i den dagliga tillverkningen utan den kan också användas om något inträff ar då produkten är i drift ute hos en kund. En levererad produkt med skruvförband kan fungera som exempel. Om ett förband plötsligt lossnar då produkten är i drift kan orsaken till felet snabbt identifi eras i systemet och man kan även säkerställa hur stor spridning felet kan ha hos produkter levererade till andra kunder. Istället för att återkalla tusentals produkter kan man med hjälp av analys av insamlade data detaljstudera vad som hänt vid åtdragningen av de aktuella förbanden. Endast de produkter som berörs behöver därmed återkallas. Åtgärder kan också snabbt sättas in för att eliminera orsaken till ett bristfälligt skruvförband. För ett företag innebär det stora tidsbesparingar och en minimering av det produktionsbortfall som kan bli resultatet då det råder osäkerhet om vad som orsakat ett kvalitetsproblem. Det innebär en kvalitetsoptimering i praktiken som också får stor betydelse för ett företags kvalitetsimage och möjligheter att arbeta förutseende och stärka kundrelationerna! För ytterligare information: Cecilia Hamrén, Atlas Copco Industrial Technique AB cecilia.hamren@se.atlascopco.com Atlas Copco är en leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggningsoch gruvutrusning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fl er än 180 länder. Under 2014 hade Atlas Copco en omsättning på 94 miljarder kronor och fl er än 44 000 anställda. Mer information fi nns på www.atlascopco.com. Atlas Copcos affärsområde Industriteknik erbjuder industriverktyg, monteringssystem, produkter för kvalitetssäkring, mjukvaror och service genom ett globalt nätverk. Affärsområdet bedriver utveckling för hållbar produktivitet för kunder inom fordons- och verkstadsindustrierna, underhåll och fordonsservice. De viktigaste enheterna för produktutveckling och tillverkning ligger i Sverige, Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike och Japan. www.atlascopco.se www.verko.se 43