Bumsen 1
Förädlad R 1100 S D etta är en BMW R 1100 S -01 s
om är byggd för att vara en snabb mc på Nürburgring och på bankörningsdagar men även fungera som semesterhoj runt om Europa. Att ha en sådan mc är ju lite speciellt, är man inte inbiten så ser man inte detaljerna som gör skillnaden. Förutom ljudet så är det inte mycket som märks för en oinvigd, för oss nördar är det bara underbart med en BMW som denna. Det jag åtgärdat är bl.a. ISR-bromsar med sexkolvsok fram, de ger en helt fantastisk känsla och bromsförmåga. ABS:n är inte kvar, man får lita på sin högerhand. Wilburs teknoflexfjädring är helt justerbart både bak och fram. Motorn borrad till 1 150 cc och firman B&B Power i Tyskland har byggt en trimsats med bl.a. högkompressionskolvar samt en hel del annat. Så det mullrar och går mycket bra, c:a 120 hk på bakhjulet. För övrigt är avgassystemet specialgjort, justerbara fotpinnar med raceväxling, även växelföraren är kortad och injusterad så att den växlar på ett helt annat sätt än original R 1100 S. En del annat smått och gott är också åtgärdat; som helhet är den c:a 20 kg lättare än originalet och med ett helt annat tryck i motorn. Det som finns som i eventuell framtida planering är kanske en helt annan lackering samt några smådetaljer jag funderar över. Just nu är jag nöjd med att ha en av Europas härligaste R 1100 S. Med väskor och passagerare tar jag mig lätt ner till Ringen eller in till Sviestad. Text och foto: Torbjörn Larsson ML 2680719 10 BUMSEN 1 – 2016 Bumsen 1-16M.indd 10 2016-02-14 21.16