Bumsen 1
KLUBBFÖRSÄKRINGEN bra blir ännu bättre... V år Kl
ubbförsäkring går nu in på fjärde säsongen och uppfattas som en mycket bra medlemsförmån. Under år 2015 har 850 nya försäkringstagare tillkommit – många som nya klubbmedlemmar. Totala antalet tecknade Klubbförsäkringar vid årsskiftet var cirka 2 500 och stigande. En av de stora fördelarna med Klubbförsäkringen är att klubben (försäkringsgruppen) har direktkontakt med ledningen i Svedea. I detta förtroendefulla samarbete kan vi bl. a. diskutera skadeutfall, åtgärder samt premiesättning. Som ni kanske minns kunde vi efter säsongen 2014 redovisa många försäkringsskador med stillastående motorcykel s.k. vältskador. Stödet sjunker ner i mjuk mark, hojen parkeras i nedförslut och rullar av stödet, passagerare går av/ på motorcykel utan att föraren är beredd eller hojen tappas vid rangering in i/ut från garage m.m. Skador som i många fall kan undvikas med litet eftertanke. I tidningen Bumsen och på klubbens hemsida informerades om vältskadorna. Av allt att döma har informationskampanjen haft effekt – under säsongen 2015 har kostnaden för vältskador minskat drastiskt. Svedea är klart imponerade över den effekt vi nått! Tänk på att det är du och vi alla tillsammans som via premien betalar skadorna – försäkringsbolaget skjuter inte till några pengar... Ett för försäkringstagarna mycket påtagligt resultat är att vi i förhandlingar enats om en premiesänkning till säsongen 2016. Generellt kan sägas att 75 % av försäkringstagarna får en premiesänkning på mellan 3 och 15 %. Det är de som bor i storstadsområde, större stad eller har en motorcykel äldre än 5 år som får en premiesänkning. Den nya premien gäller från nästa förfallodag. Kan vi sänka premien ytterligare!? Premiepengarna går som sagts till absolut största del till att täcka skadekostnaderna. Kan vi sänka skadekostnaderna finns också möjlighet att nå ytterligare premiesänkningar. Stapeldiagrammet visar att singelskador står för en väldigt stor del av skadekostnadsutfallet. Med singelskada avses olycka utan inblandning av tredje part. Föraren har alltså kört omkull eller av vägen. I hög grad är detta självförvållat och kompetensberoende – man har helt enkelt kört över sin förmåga och inte kunnat hantera situationen. Kan vi på olika sätt reducera denna skadetyp finns goda möjligheter till ytterligare premiesänkningar. Hur skall vi då gå tillväga för att reducera singelolyckorna? Ödmjukhet, insikt och kunskap är grunden och i det sammanhanget är det värt att tänka på att ”allt människan gör, gör hon Avrostning ”Kul På Hjul” i Kalmar april 2015 med BMW MC-klubben/D11 och SMC. Foto: Niclas Elneus ML 2681004 16 BUMSEN 1 – 2016 Bumsen 1-16M.indd 16 2016-02-14 21.17