Bumsen 1
Chris Pfeiffer gjorde en av sina sista uppvisning
ar under BMW Motorrad Days 2015, detta skrev vi om i förra Bumsen. Man kan gärna tro att kvinnan på omslaget av denna Bumsen bara är ett ”kuttersmycke” på en BMW street/dragracer men så var faktiskt inte fallet. En kort stund senare visade det sig att hon vred trottlarna i topp ute på banan! 36 BUMSEN 1 – 2016 Bumsen 1-16M.indd 36 2016-02-14 21.19 En kväll när vi kom tillbaka till vårt hotell och bara tänkte avsluta terrassen så möttes vi istället av en fest som hette duga! De mest fantasieggande tolkningar på R nineT fanns i mängder, frågan är väl om detta japanska Ernst Henne-inspirerande bygge inte tog priset! Ingen större fantasi eller tankemöda krävs för att döpa en sådan här GSskapelse till det man gjort, nämligen Orange Fighter! Detta schweiziska bygge vet vi inte så mycket om men uppenbarligen har någon fått för sig att bygga en täckt trehjuling och till drivkälla valt en BMW K 1600-motor. Djävuls- och dödsryttare benämner man dem ofta, numer helt felaktigt, dessa uppvisningsförare som kör på lodräta väggar i en tunna, en s.k. Motodrom. Visst, det är inte helt ofarligt men visst blir det väldigt spektakulärt när ingen använder någon form av skydd och upplevelsen blir överväldigande av mängden motorljud och avgasdimmor! Det kan egentligen inte beskrivas när hojarna rusar förbi bara några decimeter från publiken och hela tunnan gungar av g-krafterna, det måste helt enkelt upplevas! De enkla men formsköna motorerna på BMW:s Earlesgaffelhojar är svårslagna.