Bumsen 1
Det bästa från två världar! ÖHLINS ESA-kIt ocH R
1200 GS/A År efter år ligger BMW R 1200 GS(A) högst eller mycket högt i försäljningsstatistiken på olika marknader. Hojen är som en schweizisk armékniv – jättebra till mycket men inte bäst på något. Sedan årsmodell 2008 – det år ESA-fjädringen lanserades – har mer än 150 000 GS levererats. 85 % av kunderna har insett fördelen med ESA – Electronic Suspension Adjustment. ESA kan liknas vid en TV:s fjärrkontroll, en dålig TV blir dock inte bättre som TV bara för att den förses med fjärrkontroll, endast bekvämare att manövrera. Det är bara att trycka på knapparna. TEXT ROGER GROSS ML 2650424 & FOTO ÖHLINS BMW:s fjäderben är inte sämre än andra tillverkares, när de blivit utsatta för ekonomers och inköpares tuffa hantering har de optimerats för kostnad, inte funktion. Här har vi som gillar att njuta av GS:en en märkbar brist, det har hittills inte gått att kombinera ESA med ÖHLINS fjäderben. Men – läs och häpna – nu är det möjligt! Annat avgassystem och kolfiberdetaljer i all ära – störst förbättring av en R 1200 GS uppnås med bättre fjädringskomponenter! ÖHLINS levererar nu sitt ESA-kit till R 1200 GS(A) – med samma mechatronicprincip som Ducati var först med på sin Multistrada. ÖHLINS ESA-kit är kompatibelt med GS: ens styrdator för elsystemet (ZFE), det 36 BUMSEN 1 – 2012 kontrollerar/styr bland annat ESA-systemet. Man behåller ESA-knappen på styret och menyerna i displayen. Föraren reglerar alltså fjäderbenen precis som tidigare. Enkelt, invant och beprövat... ESA-kitet består av två fjäderben, ett kablage samt en liten dator. Finesserna, som ger ökad körglädje, sitter i ÖHLINS fjäderben samt i den nytillkomna datorns algoritmer. De fördelar som ÖHLINS ESA-kit tillför rent tekniskt är: • ÖHLINS dator kontrollerar fyra justeringar mot BMW:s två. Både kompression och retur på dämparen fram och bak • Datorn är smart på så sätt att den anpassar inställningar efter hastighet • Stötdämparnas karaktäristik kan programmeras efter individuella kundönskemål • Strömförbrukningen är så låg att även fjäderförspänning kan ändras under färd • Fjäderben med marknadsledande teknik (se nedan) Resultatet är: • Ökad komfort • Säkrare vägkänsla genom såväl bättre komfort som ökad stabilitet • Fjäderbenen är renoveringsbara – det finns reservdelar och ett servicenät Innan vi beskriver ÖHLIN-dämparnas överlägsenhet, kan en tillbakablick över stötdämparnas utveckling vara aktuell. Teknik