Bumsen 1
(OBS! Beskrivningen är av platsbrist starkt fören
klad!) Generation 1: Hydraulisk stötdämpning i enkelrörskonstruktion. Hydrauloljan pressas genom ventiler i dämpkolven. Starkt begränsad funktion genom varmgång och tendens till kavitation (oljan blir full av luftblåsor vid ventilpassage). Detta problem försökte man så småningom lösa genom att trycksätta oljan med gas. Gasen inneslöts i ett mycket litet utrymme överst i stötdämparen. Generation 2: Fortfarande ventiler i dämpkolven. Dämparen förses med ett utanpåliggande expansionskärl, en s.k. piggy-back. Härigenom får stötdämparen en större volym hydraulolja. I den externa oljebehållaren finns en skiljekolv mellan olja och gas. Gasen, under högt tryck, ser till att oljan är på rätt ställe i dämparen samt minskar tryckskillnaden över och under dämpkolven. Detta ger sammantaget minskad kavitation och ett minskat inre motstånd. Oljan får dessutom bättre kylning tack vare den externa oljebehållaren. Mc-dämpare i generation 2 känns igen på att de har en justerratt på kolvstången vid nedre dämparfästet. Vanligt är också att det finns en justermöjlighet uppe vid den externa oljebehållaren. Det är på denna nivå de allra flesta tillverkare av märkesstötdämpare befinner sig idag. Tack vare snävare toleranser, bättre materialval samt bättre justeringsmöjlighet fungerar tillbehörsdämparen bättre än den produktionsbilligare originaldämparen. (De hutlösa reservdelspriserna på originaldämpare står på inget vis i relation till tillverkningskostnaden!) Generation 3: För att nå en bättre dämparfunktion måste kavitationsproblemet lösas bättre. Det blir ingen bra dämparfunktion om hydrauloljan är full av uppvispade luftbubblor... Som första storserietillverkare av stötdämpare har ÖHLINS löst problemet. Deras nya dämparkonstruktion heter TTX – där TT står för Twin Tube – två rör eller dubbelrör. TTX-dämparen är utvecklad för MotoGP och superbike-VM, den har funnits i handeln för sporthojar sedan år 2007. Nu finns den alltså även till våra R 1200 GS(A). Den väsentligt förbättrade stötdämparfunktionen uppnås genom ett annorlunda oljeflöde. Borta är ventilerna i dämpkolven. Kompressions- och returventilerna sitter nu i ett separat ventilhus överst på dämparen. Vad innebär nu detta med Twin-Tube? Jo, hydrauliken i dämparen fungerar enligt följande: dämpkolven pressar oljan fram och tillbaka vid hjulets rörelse beroende på underlaget. Dämpkolven rör sig i ett rör inne i det yttre stötdämparröret (det man kan se utifrån). Oljan rör sig alltså inte genom dämpkolven utan i utrymmet mellan yttre och inre röret. På detta vis har man till stor del minimerat kavitationsproblemet genom en tryckbalans, där oljetrycket är i stort sett det samma på båda sidor om dämpkolven. Dessutom uppnår man ett lika stort oljetryck på båda sidor om ventilpaketet i dämparens övre del. Kavitationsproblemet är i praktiken eliminerat! Med denna konstruktion behöver man inte heller ha så högt gastryck. Härigenom kan packningar, tätningar och ventiler fungera vid en lägre tätningskraft, dämparens inre friktion minskar och komfort/vägkänsla ökar. Motorcykeln upplevs alltså som följsammare mot vägbanans ojämnheter. Honda är världens största mc-tillverkare och äger SHOWA-fabriken som tillverkar stötdämpare. I alla år har man använt sina SHOWA-dämpare på Moto-GP-hojarna. För ett par år sedan, när ÖHLINS blev mycket framgångsrika i racing med sin TTX-konstruktion, valde även HONDA att montera ÖHLINS fjädringskomponenter. Detta säger en del... Efter flera års försök vann så HONDA Moto-GP år 2011. Fjädringskomponenterna var från ÖHLINS – Upplands Väsby, Sweden. Att montera ÖHLINS ESA-kit är inte svårt för den händige. Klarar du att ta bort och sätta tillbaka bensintanken, då fixar du också monteringen av fjäderbenen. Kablage och anslutningar till GS:ens CAN bus är bara att plugga in. För att vara säker på att allt blir rätt, ser ÖHLINS helst att man vänder sig till en ÖHLINS-verkstad. Viktigt att se till att få rätt fjäder från början – ingen dämpare är bra med fel vald fjäder. Originalfjädern stämmer dock för 85 – 90 % av alla kunder. Din ÖHLINS-verkstad kan hjälpa dig få till rätt lösning. Av bilden framgår TTX-dämparens arbetsprincip - kompressionsdämpning till vänster och returdämpning till höger i bilden. Pilarna visar hydrauloljans väg vid dämprörelsen. Tvårörskonstruktionen är genialt enkel och med oöverträffad funktion.” BUMSEN 1 – 2012 37