Bumsen 1
ÖHLINS dämpare är inte dyra men kostar mycket pen
gar. Hoppas du förstår skillnaden... Funktionen är på absolut topp och efter några tusen mil kan dämparna renoveras till en mycket lägre kostnad än vid köp av nya originalgrejor. Stötdämpare, oavsett fabrikat, slits och tappar successivt sin funktion. Dessutom har ÖHLINS fjäderben ett bra andrahandsvärde den dag du byter hoj! Hur ser då utvecklingen ut framöver? Under senvåren 2012 kommer ÖHLINS även att lansera ett programvaruverktyg. Med detta verktyg kan ditt ÖHLINS-Center mata in dina individuella önskemål beträffande dämparinställningar i styrenheten på mc:n. Tycker du t ex att dämparen är för mjuk när du kör i passagerarläge (två hjälmar på displayen) – då kan verkstaden justera detta på ett par minuter. På höstens mc-mässa i Milano, EICMA, har ÖHLINS visat en display med touchskärm (liknande den på moderna mobiltelefoner), att montera på styre eller tank. Jag gissar att ÖHLINS ESA-kit kommer kunna kompletteras med detta system i efterhand och då kan dämpningen finjusteras under färd. Man kan alltså öka eller minska dämpningen i vardera av de tre ESA-lägena COMFORT, NORMAL och SPORT. Med denna nya touchskärm kan en GS utan ESA också komma att åtnjuta ÖHLINS elektroniska fjädring. Slutligen ett underhållstips för framgaffel och fjäderbenen oavsett fabrikat: kolvstång och inre gaffelben smörjs visserligen av hydrauloljan i dämparen. Efter en noggrann tvätt är glidytan på gaffelbenen/fjäderbenen dock avfettad på ett för packboxarna ohälsosamt sätt. Ge den blanka glidytan en dusch med WD-40. WD-40 angriper inte packboxmaterialet. Använd inte 5 – 56 eller andra fotogenliknande produkter av petroleumkaraktär – de kan få gummimaterial/packboxar att svälla. På nedre ändan av kolvstången sitter ett genomslagsskydd i form av en gummiring. Pilla upp denna gummiring någon centimeter, gör rent och på med en liten dusch WD-40. Härigenom undviks den korrosion, som lätt uppstår under gummiringen. Ovanstående gäller alltså oavsett fjädringens fabrikat. ”Detta säger en del... Efter flera års försök vann så HONDA Moto-GP år 2011. Fjädringskomponenterna var från ÖHLINS – Upplands Väsby, Sweden” 38 BUMSEN 1 – 2012