Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: ÖKAD OPTIMISM
Nya Dimensioner ALBERT COLLINS SMIDER MEDELTIDA RU
STNINGAR
Nya Dimensioner Z-PLÅT I BEHÄNDIGT FORMAT
Nya Dimensioner BE STOCKHOLM I NYA LOKALER, OUTOKU
MPU I TÄTEN FÖR MILJÖN
Nya Dimensioner SALTÄNGEN VILL FORTSÄTTA ATT VÄXA
Nya Dimensioner CORONAKRISEN FÖDDE EN NY IDÉ
Nya Dimensioner I PANDEMINS SPÅR: VIKTIGT ADDER A
ETT MERVÄRDE
Nya Dimensioner FÖRSTÄRKNING PÅ SÄLJSIDAN NY SÄLJA
RE – En tredje sak som förändrats under pandemin är kundernas köpvanor. Allt fler väljer att beställa digitalt, det gäller primärt för redan upparbetade relationer. Ett exempel är Tesla som var tidigt ute med att sälja bilar digitalt. Nu ser vi hur både andra biltillverkare och andra branscher följer efter. Pandemin har skyndat på digitaliseringen. VILKA NYA KRAV STÄLLS PÅ LEVERANTÖRER OCH KUNDER? – Ett krav är förmågan att ta reda på vilka förväntningar som finns. Här gäller det för båda parter att vara extremt tydliga. Ett annat krav handlar om avstämningar, när kontakten sker digitalt krävs inte lika långa möten, däremot är det viktigt att avstämningarna sker tätare. – Ett krav som framför allt gäller leverantören är det som jag var inne på tidigare, nämligen att man måste kunna addera ett mervärde. Kunderna är idag mycket mer pålästa, de söker kunskap på nätet, och som säljare räcker det inte att du kan allt om din produkt – du måste kunna addera ett mervärde och för det krävs att du förstår hur dina kunder fungerar och hur du kan hjälpa dem med deras utmaningar. – Ett väldigt grundläggande krav som ställs är att du som leverantör eller säljare kan hantera sociala medier. Ett telefonsamtal ersätter inte det fysiska mötet, eftersom du inte kan se kunden. Om du däremot kopplar upp dig på videolänk så kan du läsa av kundens reaktioner, vilket ökar dina möjligheter att påverka väsentligt. VILKA POSITIVA ERFARENHETER KAN VI TA MED OSS FRÅN DEN HÄR KRISEN? – Dels tror jag att vi har lärt oss vilka fysiska möten som är nödvändiga och vilka som kan genomföras på video eller telefon. Om vi träffade varandra 100 gånger innan pandemin, så tror jag att vi kommer att träffas 50 gånger när det här är över. Sedan finns det möten som måste vara fysiska, till exempel när det handlar om komplexa produkter och verksamheter där det krävs god insyn i ett företags produktion. – Jag tror också att vi kommer att lägga mindre tid på varje möte, vi blir effektivare helt enkelt. Samtidigt ställer detta krav på hur vi beter oss när vi väl ses. Som jag sa innan, idag gör kunderna en stor del av köpresan digitalt och de är bättre pålästa. Många av de produkter och tjänster som erbjuds är dessutom väldigt lika, då blir beteendet ännu viktigare – det räcker inte att leverera en produkt, vi måste addera ett mervärde. ■ Jesper Säberg 4 FRÅGOR OCH SVAR TILL BE GROUPS NYA MEDARBETARE. JESPER SÄBERG Ny teknisk säljare armering, Norrköping Vad har du jobbat med tidigare? – Jag kommer närmast från ett jobb som tekniskt ansvarig på Hercules Armering, som är ett dotterbolag till NCC. Där arbetade jag bland annat med att ta fram tekniska lösningar och göra produktionsförberedda ritningar. Innan dess var jag på en kortare tid på ett entreprenadföretag i Norrköping. I grunden har jag en examen i byggnadsteknik från universitetet i Linköping, campus Norrköping. Vad fick dig att söka det här jobbet? – Dels finns en hel del arbetsuppgifter här som påminner om de som jag hade på mitt förra jobb, bland annat räkna på armering. Jag tycker om att fundera ut nya lösningar och se att de fungerar. Sedan gillar jag även den interaktiva biten som det här jobbet innebär, till exempel att besöka byggarbetsplatser och träffa kunder. Vad är ditt första intryck av BE? – Att det är ett seriöst företag med trevliga medarbetare och oerhört mycket samlad kunskap. Jag började i slutet av januari, och eftersom många av mina nya kollegor sitter hemma och jobbar just nu har jag inte hunnit träffa alla än. Det är något jag ser fram emot att få göra. För min egen del har det handlat mycket om introduktion och möten hittills. Vad ser du mest fram emot med det nya jobbet? – Att få komma ut och träffa kunder. Men också att få vara med och utveckla verksamheten kring armering, med fokus på bland annat tekniskt sälj, och se till att den blir lönsam. BOR: I Norrköping. FAMILJ: Sambo och ett barn på 11 månader. FRITID: Gillar spor t, framför allt fotboll och skidor. Spelar bandy i Åtvidaberg. NYA DIMENSIONER 17
Nya Dimensioner SERNEKE OCH BE I LYCKAT SAMARBETE
Nya Dimensioner ANALYS: EN BRUTAL ÅTERHÄMTNING!
Nya Dimensioner ÖKAD EFTERFRÅGAN PÅ MAGNELIS