Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: ÖKAD OPTIMISM
Nya Dimensioner ALBERT COLLINS SMIDER MEDELTIDA RU
STNINGAR
Nya Dimensioner Z-PLÅT I BEHÄNDIGT FORMAT
Nya Dimensioner BE STOCKHOLM I NYA LOKALER, OUTOKU
MPU I TÄTEN FÖR MILJÖN
Nya Dimensioner SALTÄNGEN VILL FORTSÄTTA ATT VÄXA
KUNDREPORTAGE: SALTÄNGEN F ör Saltängen i Norrköp
ing blev coronaåret 2020 inte alls så svart som man hade kunnat befara. Tvärtom. För även om resultatet försämrades något så ökade företagets omsättning med nästan 50 miljoner kronor – från 270 till 320 miljoner – något som enligt vd:n Jim Hedkrok ligger helt i linje med ägarnas vision. – Vi tycker att det är roligt med tillväxt, säger han med en skärpa och glöd som inte lämnar utrymme för några tveksamheter. – När vi tog över 2010 var målsättningen att vi skulle fördubbla omsättningen vart tredje år, det innebär en årlig tillväxt på omkring 25 procent och det har vi i princip lyckats hålla. LÅNGSIKTIG LÖNSAM TILLVÄXT Saltängens grundidé bygger på långsiktig och lönsam tillväxt. I stort sett all tillväxt som skett de senaste åren har skett genom organisk tillväxt genom att utveckla den befintliga verksamheten genom bildandet av nya affärsområden. År 2010 hade Saltängen ett verksamhetsben att stå på, nämligen industriservice, berättar Jim Hedkrok vidare. Fem år senare kände ägarna att taket var nått för det affärsområdet – om företaget skulle fortsätta att utvecklas gällde det att hitta nya områden att nischa sig inom. – Vi tog ett strategiskt beslut 2015 om att vi inte ville växa mer här, och det var efter det som utvecklingen mot det som är Saltängen idag tog fart, konstaterar Jim Hedkrok. Beslutet innebar att verksamheten delades upp i fem olika affärsområden, med målsättningen att utveckla respektive område var för sig. De fem affärsområdena är: • Energi & process • Tillverkningsindustri • Anläggningsindustri • Bygg & smide • Industrirör RÄTT PERSONAL Jim Hedkrok menar att Saltängen än så länge bara utgör en liten oansenlig del av en marknad med oändliga utvecklingsmöjligheter. Trots det är det omöjligt att inte bli imponerad av den utveckling företaget haft de senaste åren. Lika omöjligt är det att inte smittas av den entusiasm han ger uttryck för när han pratar om företaget. Och även om han och kompanjonen Christer Thorn bevisligen har en stor del i framgångarna, så skulle ingen av dem någonsin ta åt sig äran själv. Istället återkommer Jim Hedkrok gång på gång till detta: tillväxten och framgångarna beror Matts Birgersson och Peter Nilsson. till 100 procent på personalen och deras engagemang! Den naturliga följdfrågan blir då hur man hittar rätt personal, speciellt när företaget växer så fort som Saltängen gjort de senaste åren? Och hur får man dem att känna det engagemang som krävs för att skapa tillväxt och framgång? Jim Hedkrok berättar att man genomfört i stort sett alla rekryteringar själv, utan inblandning av rekryteringsföretag eller konsulter. Många av rekryteringarna har skett på rekommendation från de egna anställda – någon känner någon som känner någon. – Vi har genomgående prioriterat personlighet framför tekniskt kunnande, och när vi behövt anställa experter så har vi skannat av marknaden själv. Sedan tror jag att vi har varit ganska duktiga på att sälja in Saltängen som arbetsgivare när vi verkligen velat ha en viss person, säger Jim Hedkrok. VÄXER MED FÖRETAGET Som anställd, tidigare i karriären, har Jim Hedkrok haft turen att ha chefer som uppmuntrat medarbetarna att komma med egna förslag och ta egna initiativ. Detta är en filosofi som han tror mycket på och som han själv nu för vidare till dem som jobbar på Saltängen. – Om man ger människor förtroende så växer de, och när de växer så växer även företaget med dem. Detta har visat sig vara väldigt lyckat, säger Jim Hedkrok. En annan framgångsfaktor, som hänger ihop med att skapa engagerade medarbetare, har varit öppenheten för nya idéer. När en medarbetare kommit med ett förslag, eller en ny möjlighet till NYA DIMENSIONER 9
Nya Dimensioner CORONAKRISEN FÖDDE EN NY IDÉ
Nya Dimensioner I PANDEMINS SPÅR: VIKTIGT ADDER A
ETT MERVÄRDE
Nya Dimensioner FÖRSTÄRKNING PÅ SÄLJSIDAN
Nya Dimensioner SERNEKE OCH BE I LYCKAT SAMARBETE
Nya Dimensioner ANALYS: EN BRUTAL ÅTERHÄMTNING!
Nya Dimensioner ÖKAD EFTERFRÅGAN PÅ MAGNELIS