Framtidens VA 1
Laddning inför en sprängsalva vid bygget av avlop
pstunneln mellan Bromma och Sickla. FOTO: MIKAEL ULLÉN, STOCKHOLM VATTEN OCH AVFALL ”I Mälarpassagen ska en väg byggas och tunneln kläs in i beto Att tunneln skulle fyllas helt upp vid Vid stora regn förekommer i dag bräddningar, alltså utsläpp av orenat avloppsvatten i Mälaren. Bräddning sker för att minska risken att avloppsvatten kommer upp genom golv eller gatubrunnar när ledningsnätet blir överbelastat. I Bromma i västra Stockholm och Hägersten i sydväst finns flera bräddpunkter där orenat avloppsvatten ibland måste släppas ut i Mälaren. Stockholm Vatten och Avlopp.ska nu bygga bort de bräddpunkter som är möjliga utmed den nya avloppstunnelns sträckning. Det betyder att cirka 50 procent av bräddpunkterna ut till Mälaren kan tas bort. När den nya avloppstunneln är klar leds detta vatten 28 ner i tunneln i stället. Bräddpunkter som inte finns i anslutning till tunneln kan dock inte anslutas. Tunneln kan fungera som vattenmagasin Tunneln är dessutom så lång och rymlig att avloppsvattnet kan magasineras där i väntan på att reningsverket kan ta hand om vattnet. Avloppstunnelns totala volym är cirka 315 000 kubikmeter. Det kan jämföras med beräkningen av den totala årsmedelbräddningen på 370 000 kubikmeter, alltså hur mycket Stockholm Vatten och Avfall bräddar till Mälaren under ett helt år. ett enskilt regn är inte möjligt. Problem som kan uppstå med översvämningar vid mycket stora regn, som 100-årsregn, beror inte på tunnelns volym, utan på kapaciteten i de ytliga avloppsledningarna. Avloppstunneln är dock byggd för att transportera avloppsvattnet och inte för att fungera som ett vattenmagasin. Att den även kan rymma stora mängder vatten är en konsekvens av att den är såpass lång och bred. I miljökonsekvensbeskrivningen som togs fram vid projektets ansökan om miljötillstånd finns beräkningar på årsFRAMTIDENS VA 1 2025