Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 2-22 1200 granpålar ska säk
ra vägen Väg 741 mellan Ånäset och Estersmark i Västerbotten har fått allvarliga sättningar och ska nu åtgärdas genom att åtta meter långa granpålar, trycks ner i vägkonstruktionen för att skapa stabilitet. – Det är ett akut stabilitetsbrott som uppstått i vägen intill brofästet på bron över Kålabodaån. Min erfarenhet är att när den här typen av skador uppstår så tvekar inte Trafi kverket att genast agera. Det handlar om att kunna trygga trafi ksäkerheten, förklarar Daniel Lambertsson, Svevia. På grund av rasrisken är vägen avstängd och trafi ken leds om tills skadan är åtgärdad. För att återskapa stabiliteten kommer vägen att förstärkas med granpålar, något som enligt Lambertsson en ganska vanlig och väl beprövad metod. – Den ursprungliga vägens konstruktion närmast bron är redan från början uppbyggd med gran- och tallpålar. Nu har vi tillfälligt schaktat bort stora delar av vägens övebyggnadsmaterial för att komma åt att undersöka skicket på de gamla pålarna samt utföra kompletterande provtagning. Granpålarna som levereras hit är åtta meter långa, med en bottendiameter på cirka 20 centimeter. De ska pålas ner i jorden parallellt med de gamla pålarna, med toppen nedåt och fördelas jämnt över vägkonstruktionen. För att utföra just den delen av projektet fi nns kollegorna från Svevias specialenhet för grundläggning på plats. 16 www.maskinkontakt.se 12 www.maskinkontakt.se 16 www.maskinkontakt.se 42 www.maskinkontakt.se Daniel Lambertsson berättar att alla sträckor på det statliga vägnätet i Sverige inspekteras regelbundet av Trafi kverkets vägentreprenörer. På just den här sträckan är det Svevia som är entreprenör och som sköter vägunderhållet. – De sättningar som tidigare förekommit på sträckan är en av många som vi och Trafi kverket fört en dialog om. Vi som sköter om en vägsträcka under årets alla dagar har ett ansvar att rapportera om vi ser öppna skador eller förändringar som kan tyda på skador i vägen eller vägområdet. Ofta tittar vi närmare på dem tillsammans med Trafi kverket. För Trafi kverkets del handlar det om att få en överblick av vägnätets status för att långsiktigt planera underhållet utifrån de medel de har att tillgå, något som säkert inte alltid är så enkelt. Och så klart att snabbt ingripa när den här typen av akuta skador uppstår. Projektet som är i full gång beräknas vara klart i månadsskiftet mars-april. www.svevia.se Din annons syns i Maskinkontakt Ren håll ning •