Tidningen Energi 1
värde. I GodEls fall handlar det om att vinsten g
år till välgörenhet, men minst lika viktigt är att vi kan bidra med alltifrån energispartips till att överträffa förväntningarna när man ringer in till vår kundservice. G F örsäljningsmässigt har det varit ett bra år för GodEl. Företaget har fått flest nya kunder på elmarknaden 2020 och gått från trettonde till nionde plats på elhandelstoppen (enligt VA Insights). Nu har GodEl totalt 130 000 kunder, mycket tack vare företagets avtal med elnätsjätten Ellevio, vars anslutningskunder slussas till GodEl sedan 2019. Totalt är det cirka 45 000 nya kunder som kommit från Ellevio sedan våren 2019. – Det var ett modigt beslut från Ellevio och de utmanar anvisningsmarknaden. Kriterierna i deras upphandling gällde kundupplevelser, pris och hållbarhet. Och jag tror att våra klimatpositiva avtal var en viktig del i att vi vann denna upphandling. Just anvisningsavtalen har länge varit en omdiskuterad fråga på energimarknaden på grund av den överprissättning som ofta sker. Dock har anvisnings avtalen minskat betydligt i antal under senaste decenniet – från en fjärdedel till runt 10 procent av samtliga elhandelsavtal. Kunderna tycks ha blivit mer kritiska. Men fortfarande finns det pengar att spara för många hushåll. I ett debattinlägg under hösten 2020 slog GodEl fast att de svenska elbolagen tjänar 800 miljoner kronor på kunder som inte aktivt väljer ett elavtal. – Meningen var inte att peka finger, men att väcka debatten. Det finns ingen anledning att kunder som är passiva ska straffas. Anvisningsavtalen ska vara schyssta, säger Maria Erdmann. 3 LÄSTIPS (Boken om) Min trädgård Jamaica Kincaid Tiden second hand Svetlana Aleksijevitj Odla tomater Åke Truedsson odEls affärsmodell sticker också ut. Företaget erbjuder enbart rörliga avtal utan bindningstider, och all el är Bra miljöval. – Man ska inte tvinga in kunden i ett avtal, utan hen ska vilja vara kvar. Jämför med Netflix – de har ingen bindningstid. Men i takt med de ökade fluktuationerna på elmarknaden ökar väl riskerna för kunderna med era avtal? – Nej, vi ser ingen ökad risk. Våra konkurrenter med bundna avtal måste kompensera för svängningarna så att de fasta avtalen blir dyrare. Vi gjorde en undersökning för 2018–2020 och såg att under 70 procent av månaderna hade kunder med rörliga avtal lägst pris och att man för hela perioden vann på att ha rörligt avtal. Efter drygt tre månader börjar Maria Erdmann bli varm i kläderna. De stora systemutmaningarna på elmarknaden har hon dock viss distans till. – Vi sitter på åskådarbänken och försöker göra vår affär så bra som möjligt – det är svårt för oss att påverka men vi försöker driva förändringen till en schysst elmarknad. Målen för GodEl är att klättra upp ytterligare några pinnhål bland de större elhandelsbolagen, till plats 6. I övrigt finns inga siffersatta mål – mer än den allmänt satta visionen för alla företag inom GoodCause: att skapa en bättre morgondag. Ni har redan blivit utsedda till mest hållbara elbolag och det grönaste varumärket – vad återstår nu? – Vi måste fortsätta att göra kunderna nöjda, att lojalisera våra kunder. Vi tror stenhårt på vår affärsidé: att springa långt fram när det gäller hållbarhet och att ta tillvara på kundernas engagemang. 130 000 KUNDER • GodEl startade 2005 av stiftelsen GoodCause. Bolaget har 130 000 elhandelskunder, varav merparten i Stockholmsområdet samt i Dalarna, Hälsingland, Gästrikland, Värmland, Närke, Bohuslän och Halland. • Under 2019 omsatte GodEl knappt 414 miljoner kronor och vinsten blev 2,7 miljoner kronor. Överskottet av verksamheten går till välgörande ändamål baserat på vilken organisation kunderna vill stötta. • Under 2020 har man tillsammans med Ellevio även instiftat Startup4Climate – en innovationstävling som bidrar till energiomställningen. De två vinnande bolagen, Enjay och Peafowl Solar Power, fick dela på två miljoner kronor. TIDNINGEN ENERGI NR 1 2021 17