Tidningen Energi 1
FOTO: KAI LUNDIN Snösmockan Den ovanligt milda vi
ntern blev plötsligt en ovanligt snörik vinter. Men på Jämtkraft kan man titta tillbaka på januari med viss stolthet. Inte sedan 2006 har det fallit lika mycket snö på så kort tid – men medan det var 15 000 kunder som drabbades av långa strömavbrott för femton år sedan, var det nu 1 500 abonnenter som blev utan ström. Och alla fick tillbaka den inom 24 timmar. Snön var dessutom mjuk och fluffig, vilket omöjliggjorde de vanliga transporterna med snöskoter. Driftpersonalen fick ta sig fram i terrängen på skidor eller snöskor. – Med tanke på förutsättningarna är vi nöjda, säger Stefan Sedin, driftchef på Jämtkraft. Det är genomförda elnätsinvesteringar som har gett effekt. – Mellan 2006 och 2011 satsade vi drygt en miljard kronor på att förbättra vårt elnät. Nu väljer vi alltid kabel när vi kan, och är bättre på att hålla ledningsgatorna trädfria, säger Stefan Sedin och fortsätter: – Vi har även blivit duktigare på att berätta vad vi gör och hur vi prioriterar. Kunderna vet att vi är ute och vi får fler positiva kommentarer. MALIN AGE JÄMTKRAFT Antal kunder: 163 000 kunder. Längd på elnät: 870 mil. Säte: Huvudkontor i Östersund. Antal anställda: Cirka 400. TIDNINGEN ENERGI NR 1 2021 9