Bumsen 1
Gruppfoto från årsträffen/ mötet i Skåne 2008. Fo
to: Hagen Hopp Världens största BMW MC-klubb! Att bli världens bästa är inte så svårt som många tror, det är egentligen mest en fråga om att skapa en kategori människor som är så liten att man blir ensam i den. Själv är jag till exempel världsbäst på det mesta i kategorin: män i åldersgruppen 54 år och 2 månader, 99 – 100 kg och som bor på min gata i Halmstad. Hela Guinness rekordbok är full med exempel på detta. Bakgrunden till påståendet att BMW MC-klubben Sverige skulle vara den största officiella BMW MC-klubben i världen kommer från hösten 2010. Jag hade förmånen att få representera BCEF på den internationella träff som BMW Classic anordnar varje år för att ha kontakt med sina märkesklubbar. BMW AG (moderbolaget) har, jämfört med många andra tillverkare, valt att vara mycket aktiva i relationen med sina märkesklubbar. BMW gör detta genom ett av sina bolag som även har till uppgift att arbeta med BMW:s museum i München. BMW har valt att organisera sin relation med klubbarna genom att be klubbarna organisera sig geografiskt och i dessa områden bilda en paraplyorganisation. Här i Europa har vi t.ex. de två paraplyorganisationerna BCE och BCEF, av dessa var det BCEF jag tillsammans med Matz Rosenquist representerade när vi var i Queenstown, Nya Zeeland på BMW Club International Council i oktober 2010. Under BCEF (14 000 medlemmar) fanns 7 stycken nationella klubbar och bland dessa var vår klubb störst med drygt 5000 betalande medlemmar. Den andra paraplyorganisationen i Europa, BCE, hade 11 000 medlemmar fördelade på över hundra klubbar och vid kontroll med företrädare för BCE visade sig det att det inte heller där fanns någon klubb som kunde mäta sig med vår klubb i form av antalet medlemmar. I USA fanns två paraplyorganisationer, BMW RA (Rider Asso32 BUMSEN 5 – 2012 ciation) och BMW MOA (Motorcycle Owners of America), när jag pratade med företrädare för de organisationerna visade sig det att BMW RA hade c:a 4 400 medlemmar så där var vi störst, jämfört med BMW MOA var vi små, men då skall man komma ihåg att MOA är en paraplyorganisation där det under denna finns lokala klubbar som kan täcka en delstat eller mindre region i USA. Då BMW MOA hade sin kanslichef med sig på träffen var det enkelt att ställa frågan om någon av de underliggande klubbarna var stora nog att mäta sig med oss. Enligt honom så fanns det inte en klubb med mer är 5 000 betalande medlemmar inom BMW MOA:s 39 000 medlemmar. I princip var ingen annan av de olika paraplyorganisationerna större än 5 000 medlemmar så där var frågan ur den synvinkeln ointressant. Ur detta föddes insikten att i kategorin ”officiella BMW MCklubbar med av medlemmarna vald styrelse” var vi störst i välden, det finns ju som ni alla vet inget mellanskikt mellan den enskilde medlemmen, årsmötet och styrelsen utan vi har direktdemokrati i klubben. Det vanligaste inom paraplyorganisationerna är att ledningen för dessa oftast kommer från val inom gruppen utsedda klubbrepresentanter, vilket också är det sätt BCEF väljer sin styrelse. Är detta relevant information – tja, det får väl var och en avgöra. Är det kul kuriosa – visst är det något att vara stolt över att vi har en så väl fungerande klubb med direktdemokrati att vi sannolikt fortfarande är en av de största i världen. Av de 100 000 i världen som är anslutna till en officiell BMW MC-klubb så är 5 000 av dessa med i vår klubb och övriga är organiserade i några hundra andra klubbar. Magnus Brobeck DO D14