Bumsen 1
BOXERN – först och främst! TEXT ROGER GROSS ML 26
50424 & FOTO BMW PRESS hojtyper/modeller. Man började med ett blankt papper och diskuterade den motorlayout som skulle klara myndighetskrav, effektkrav, servicevänlighet och låga produktionskostnader. En boxermotor är dyrare att producera än en parallelltwin, men boxermotorn är BMW:s signum så det så... B oxermotorn i BMW:s regi firar 90årsjubileum år 2013. Konceptet är mer gångbart än någonsin. S 1000 RR i all ära – den är en fin imagebyggare – men för BMW Motorrad Ag är boxern i allmänhet och GS-boxern i synnerhet helt avgörande för ekonomi och överlevnad. BMW Motorrad har med sin GS-boxer på ett par årtionden skapat ett marknadssegment som man idag helt dominerar. Konkurrenter från Japan, Österrike, Italien och England gör vad de kan för att kopiera och därmed försöka sno marknadsandelar. Men när de stora Mctidningarna gör jämförande tester så är det fortfarande den gamla luft/oljekylda GS-boxern som tar hem totalvinsten. Nu har konkurrenterna fått se sin nya skräck – den nya vattenkylda R 1200 GS, den presenterades i Bumsen nr 4. R 1200 GS är bara inledningen till en rad modeller i en ny boxergeneration, därför väljer vi att fortsätta presentationen litet mer detaljerat. Artikelförfattaren, sittande på nya vatten GS:en, samtalar med en BMW- tekniker på Kölnmässan. Foto: H. Hopp. VATTENKYLNING Vattenkylning är en förutsättning för att klara framtida effektkrav. För att hålla nere den viktökning vattenkylning innebär valde man s.k. intelligent vattenkylning. Detta innebär att en mycket liten vattenvolym enbart dirigeras till området runt förbränningsrummet. Övrig kylning sker med fartvind och motorolja. Kylvätskan pumpas först till det vänstra kylpaketet och därefter trycks vätskan över till den högra kylaren. Den högra kylaren får fläkthjälp när fartvinden inte är tillräcklig. Vänster kylare är förberedd för montering av kylfläkt. Kan behövas vid hård körning i ökenklimat. BMW:s lösning av vattenkylningen har medfört en viktökning på rekordlåga 2,8 kg – fantastiskt bra gjort! LODRÄT CROSS-FLOW Cross-flow är benämningen på en motorkonstruktion som har insug på ena sidan av topplocket och utblås på motsatta sidan, en förutsättning för effektiv gasväxling. Den luft/oljekylda boxern måste av kylningsskäl ha avgasportarna placerade för optimal kylning, alltså i körriktningen. Detta medför att insuget hamnar där föraren har sitt ben. För att åstadkomma en fungerande kompromiss får då insuget en icke optimal utformning. Att man måste ändra på detta var man tidigt överens om. Vattenboxern har en lodrät cross-flow med insug ovanpå topplocket och utblås rakt nedåt. Att man ändå valt att dra avgasrören i en krök framåt är av designskäl – ”en boxer skall se ut så!” Nåja, inte bara av ondo. Ett avgassystem kräver viss volym, efterföljande del av avgassystemet kan alltså göras litet mindre med framdragna rörkrökar. Vi backar i tiden några år... I början av 2007 träffades tekniker, utformare och marknadsstrateger för att dra upp riktlinjerna för en framtida boxermotor och dess anpassning till olika 34 BUMSEN 5 – 2012 EFFEKTIV MOTOR Det enda som inte ändrats på den nya boxermotorn är cylinderdiameter och slaglängd. Vattenboxern har trots bibehållen slagvolym lägre bränsleförbrukning, högre effekt, bättre vridmoment över hela varvskalan och klart bättre varvvillighet. Detta har BMW åstadkommit utan dubbla tändstift och utan knacksensorer. Den luft/oljekylda boxern kräver 98-oktanigt bränsle för full effekt, med 95 oktan reagerar knacksensorerna och signalerar till motorstyrdatorn att förtändningen skyndsamt skall ändras med sänkt toppeffekt som följd. Vattenboxern kan köras på 91-oktanigt bränsle. Full effekt förutsätter 95 oktan.