Bumsen 1
Vattenboxern har nu samma bakväxelkonstruktion so
m bl.a. K 1600 och växelhuset är placerat på vänster sida. Av två skäl: storserieekonomi med samma komponenter till flera modeller samt att ljuddämparen flyttats till den sida där föraren normalt inte står vid rangering av hojen. En het ljuddämpare skall man hålla sig ifrån... Om det spelat in att BMW på detta vis får sälja en massa nya väskor vet jag inte... TRÅDEKERFÄLGAR Trådekerfälgar finns som fabriksmonterat tillbehör. Det nya utförandet ger ett mycket gott intryck och skall enligt BMW:s projektledare ha en bättre rundhet än de som hittills levererats. LEDSTRÅLKASTARE En ny strålkastare kan väljas. Det är en ledstrålkastare med fantastiskt ljusutbyte och med lång livslängd. Konstruktionen är påkostad med bl.a. inbyggd kylfläkt. Jag skulle inte tveka att välja till denna säkerhetsgrej! FJÄDRINGSSYSTEMET Ett nytt och raffinerat fjädringssystem finns som tillval. Mer om detta i en kommande artikel. SERVICE Den nya vattenboxern har förutsättningar att bli mycket servicebillig. Ingen separat växellådsolja att byta, ingen cylinderbalans att justera, inga topplock att efterdra, stabil ventilkonstruktion minimerar behov av justering, färre packboxar som kan läcka, koppling idealiskt placerad, vattenpump och startmotor välplacerade, mm, mm. BAKVÄXELN BMW:s bakväxel har fått utstå mycken kritik – lagerproblem samt oljeläckage. Sedan ett par år är konstruktion och utförande finslipad. Kritiken är numera inte relevant. FRAMTIDA UTVECKLING BMW har testat vattenboxern i 100 000 mil, varav 50 000 mil på väg. Man har varit mycket noggrann med att lansera en genomarbetad konstruktion. Vattenboxern kommer naturligtvis i olika varianter för att täcka alla kundönskemål. R, RT, GSA, RS, S och med effekt upp till cirka 150 hk – den som lever får se... Den nya motorn i kombination med att BMW kan tillverka hojar med relativt låg vikt gör att framtiden ser ljus ut. Som kunder kan vi bara hoppas att BMW:s konkurrenter lyckas lyfta sig i håret. Konkurrens är ju en stark drivkraft för fortsatt utveckling av både konstruktion, design och pris. Det gillar vi! Man inser lätt att den nya vattenboxern blir en försäljningssuccé. Finns egentligen ingen konkurrent i samma division. Motionera mera! Visst, det gäller kroppens muskler och leder – men också i hög grad motorcykelns ABS och ESA. Får ventilerna i nämnda system aldrig jobba och röra sig så fastnar de så småningom. Därför – låt ABS:n jobba några gånger under säsongen. Kör i låg fart på en grusplan och nyp till med bromsarna. Du kommer då känna och höra när ABS-enhetens ventiler arbetar. Bromsproblem!? På olika Internetfora kan man ibland läsa kritiska synpunkter gällande BMW:s ABS-bromssystem med servo. Detta system återfinns på årsmodellerna 2001 – 2007 och ger med sin servofunktion en fantastiskt kort bromssträcka. Några BMW-ägare har råkat ut för att bromssystemet havererat och tvingats lägga stora pengar på reparation/utbyte. BMW har undersökt orsakerna till att servo- och ABS-systemen slutat fungera. Man har då konstaterat att i de allra flesta fall orsakas problemen av invändig korrosion i ventilhus mm. Ventilerna rör sig då trögt och de små servomotorerna överbelastas samt förstörs. Orsaken till korrosionen är att bromsvätskan – som är hygroskopisk – innehållit vatten. Bromsvätskan har alltså använts för länge och hunnit suga åt sig luftens fukt. Hojar vars bromssystem fått kompetent service med bromsvätskebyte enligt schema fungerar i allmänhet utan problem. (Det skall dock påpekas att ett ABS- eller servohaveri inte innebär bromsbortfall. Man måste dock använda betydligt mer kraft i handtaget.) Packboxar... Att låta motorcykeln få övervintra i en torr lokal har självklart många fördelar. Packboxar på olika ställen kan däremot ta stryk, torka fast och börja läcka när hojen åter tas i bruk. Till viss del kan dock problemen undvikas med ett par enkla åtgärder. Använd WD-40 och spraya litet på fjäderbenens kolvstång resp. framgaffelns innerben. Är du extra noga så lyfter du upp framgaffelns gummimanschett, gör rent från smuts och vatten, ger en lätt dusch med WD-40 och trycker tillbaka manschetten. Fjädra därefter upp och ned ett par gånger så att smörjmedlet fördelas. På stötdämparna sitter det genomslagsgummi längst ned på kolvstången. Ta en liten skruvmejsel och peta upp denna gummiring. Gör rent från grus och fukt samt ge en liten duschning med WD-40. Packboxarna kommer att tacka dig till våren... 36 BUMSEN 5 – 2012 TEKNIKTIPS...