Bumsen 1
och grinden olåst så vi körde in. Efter att ha pa
sserat ytterligare några hinder var vi inne. Start & landningsbana inlät till dragracing och förstås till att testa toppfarten. Hangarerna insprängda i berget kom vi inte in i, däremot var en ammunitionsbunker öppen. På vägen ut passerade vi ett halvdussin kanoner. Vi stannade och jag började fotografera kanonerna. Vips, från ingenstans dök militärpoliser upp! Nappad! Att bli ertappad med att fotografera kanoner inne på militärt område i Albanien är ju inget drömläge... Överambitiösa militärpoliser kan ju ha svårt att ha överseende med nyfikna utländska besökare (jag vet, jag var själv militärpolis i lumpen). De lät sig nöjas med att radera bilderna på kamerans minneskort innan de på sedvanligt Albanskvänligt vis önskade oss fortsatt trevlig resa genom Albanien! De t.o.m. vinkade åt oss när vi snabbt körde därifrån! Puhhh! Strax innan vi kom till Shkodër, Albaniens näst största stad, svängde vi upp till Rozafaborgen (Kalaja e Rozafës), byggd för 2 300 år sedan. En lång promenad från parkeringen uppför berget till borgen lockade inte i den 30+gradiga värmen så vi passerade bommen och körde ut på stigen som leder upp till borgen. Framme vid borgen stod en vakt och vi var övertygade om att få en avhyvling och behöva köra ner till parkeringen. Men nejdå, vi var såklart välkomna att köra in i borgen. Welcome to Albania! Vi blir otroligt vänligt mottagna överallt! Vi kom att stanna två nätter i Shkodër. Ägaren till Hotel Tradita hade tidigare jobbat för den ökända albanska säkerhetspolisen men flydde i en hemmagjord båt till Italien på 1980-talet. Efter kommunismens fall återvände han till sitt älskade hemland och berättade nu passionerat och med stolthet om Albanien och dess fascinerande historia. Medan damerna i sällskapet stannade kvar i Skhodër så begav vi andra oss upp till ”den bästa offroadrutten i Albanien” i den vackraste, ödsligaste och vildaste delen av Albanien, den kallas ”Albaniens Alper”. Det blev alldeles för tuff körning med våra alldeles för tunga hojar i en alldeles fantastisk miljö! Tillbaka i staden så körde vi till en däckverkstad för att fixa en punka. Vi var överens om priset men när de förstod att vi kom från Zlatans hemland så halverades priset till c:a 20 kr! Zlatan har nog gjort mer för Sverige ute i världen än alla andra svenska reklamkampanjer tillsammans, det har vi erfarit både i Marockos öken, på Rysslands tundra och Vitrysslands landsbygd! På väg ut ur Albanien så hamnade vi på BUMSEN 5 – 2012 45 Efter knappt fyra timmars färd kommer vi fram till Komani. ”Salongen” på kryssningsfartyget. Bara det bästa! Hangarer insprängda i berget. Vill ni veta vad korven är gjord av? Nä, jag tänkte väl det...