Bumsen 1
INSÄNDARE DÄR MEDLEMMARNA TAR TILL ORDA INSÄNDARS
IDAN Bäste Henning! Varför skriver inte du själv mer i tidningen? Jag som sett och följt dig genom åren både här och på MC-Nytt, och några tidningar ytterligare, vet att du är en kompetent och underhållande skribent. Är det då inte bakvänt att du ägnar dig åt att tjata på att vi medlemmar ska skicka in artiklar när du själv torde vara mer eller mindre ett ymnighetshorn för artiklar? Det märks även här i Bumsen att lustigheter slipper ur dig och sånt är både trevligt och viktigt. Vad är haken? ANDREAS PERSSON Lika bäste Andreas! Först vill jag tacka för det fina omdömet och tacka för att du följt mig. Bumsen är en medlemstidning och där är det medlemmarna som skall bidra. Visst är jag medlem men det är inte jag som, i tanken, skall vara huvudskrient. I 1.19 skrev jag mycket mer än vanligt då det sinar stadigt i artikellagret. Detta med att jag skall skriva mer är något som jag och styrelsen pratat om. Vi har nämnt en möjlig justering av budgeten då jag inte alls kan leva på Bumsenjobbet och att skriva artiklar tar tid i anspråk och kostar, i förekommande fall, en hel del pengar. Vad vi kommer fram till exakt att jag ska göra kommer framtiden att utvisa men vi kikar på det. För som du säger finns det i min skalle alltid idéer på nya roliga artiklar. Vi kanske ska fråga medlemmarna? HENNING Halloj Henning! Jag satt härom kvällen och filosoferade lite om motorcyklister. Här är mitt filosoferande: Motorcyklister, finns det verkligen en sådan grupp? Kan man få en homogen grupp med så olika syn på vad en motorcykel är och vad den skall användas till? Något som varierar allt från hårda fakta till mycket mjuka värden. Dom som ser motorcykeln som ett rent redskap för tävling i någon form och byter utan att blinka till det som är snabbast just denna säsong. Eller dom som jämställer sin motorcykel med en familjemedlem och aldrig någonsin kan tänka sig att byta. En del kör hela året i ur och skur medan andra bara väntar på att hösten skall komma så nästa steg i en byggprocess kan börja eller renoveringen av sin gamla pärla kan få en nystart. Vissa pendlar enbart, andra utför sitt arbete hela dagarna sittande på motorcykel, en del tvättar aldrig och andra tvättar så mycket så att hjullager och kedjor slits ut i förtid. En del anser att en långtur är tio mil, andra har dagsturer på långt över 50 mil. Ändå är vi alla motorcyklister, vad är det som håller ihop en så spretig skara? Ofta hör man om friheten även om tolkningen av frihet varierar allt från att köra ett perfekt spår igenom ett lerhål till att sitta bakom en kåpa rakt fram på Autobahn. Även där är tolkningen oerhört spretig, men ändå är det friheten som avses. Men då det dessutom finns dom som i samma person ser frihet både i ett lerhål och på Autobahn så borde det ligga något i det? En del har motorcykeln för att träffa människor andra för att slippa träffa människor. Men kom ihåg, den gemensamma nämnaren är ju fortfarande motorcykeln. Vem är man själv i denna spretiga skara? Hur ser just din syn på att köra motorcykel ut? Det finns inga rätt eller fel kom ihåg det. Vi nöjer oss med detta och tar en sväng med den motorcykeln vi själva vill på den tidpunkten, årstiden, sträckan, distansen vi valt eller hur…? God tur! JONAS LARSSON Hej Jonas! Tack för ditt bidrag! Jag gillar sånt! Jag kan också ibland sitta och klura på liknande sätt. Egna enkla eller komplexa reflektioner. Just min egen känsla i ärendet är kontaminerad av att jag tog mc-kort tidigt och bilkort först för två år sedan. För mig är mc ”normen”, jag körde ändå året runt och bilkörandet är en komfortabel om än opraktisk form av deltagande i trafikflödet. MC är roligare men har ändå så länge varit mitt vanliga sätt att färdas varför jag själv aldrig sett ”friheten” på det sättet. HENNING Hej Henning! Jag vill förtydliga lite runt artikeln i 1.19 om batterier. BMW:s batteriladdare (den fyrkantiga med display) fungerar bra med Li-ion batterierna. Kunder kan alltså fortsätta med denna laddare om/när de byter till Lithium batterier. BMW har börjat sälja Li-ion batterier som originaltillbehör till vissa modeller. Bland annat så ingår det i M paketet till nya häftiga S 1000 RR. OLA STRANDVAD, ELIT MC 42