Bumsen 1
HUR FUNKAR DET STÖTANDE LÄSNING HUR FUNKAR STÖTDÄ
MPARE? Alla vet att en stötdämpare har uppgifterna att göra färden behagligare och att optimera väggreppet men hur fungerar de egentligen? Bumsen förklarar detta lite grundläggande. TEXT: HENNING SVEDBERG A vet du redan. Det lite hörs på namnet. De dämpar stötarna som ojämnheter i marken orsakar när du färdas över dem. Men Stötdämparen jobbar nära nog alltid ihop med fjädern. Fjäderns uppgift är simpel. Den ska låta fordonet att röra sig i förhållande till underlaget och om den inte funnits skulle färden bli obehagligt stötig. Den får dock inte röra sig för mycket för då blir det ostadigt. Mjuka fjädrar används när vi vill ha komfort, styvare diton när vi ska köra sportigt och utan att gunga av vägen. Heller inte för styvt, för då studsar vi bara omkring på vägen utan grepp. Fjädrarna i sig räcker inte, de får inte stopp på karossens rörelser. Här gör stötdämparen entré. Dess främsta uppgift är faktiskt att dämpa fjädringsrörelserna. De ska dels minimera karossens rörelser när du gasar och bromsar samt kör över ojämnheter. Stötdämpare ter. Passiva stötdämpare som inte är mycket annat än en cykelpump med olja i som dämpar rörelsen. Enkelt förklarat är de rör i vilket en kolv med ventiler rör sig fram och tillbaka och det bildas ett motstånd mot rörelsen när oljan strömmar genom ventilerna och detta bromsar upp rörelsen. Om dämparen får jobba intensivt kan det bildas bubblor i oljan och dämpningseffekten avtar. Då kan vi med gas trycksätta oljan. Detta gasövertryck reducerar bubbelbildningen. Gasen dämpar inte rörelsen utan reducerar bara uppkomsten av dessa dämpningshämmande bubblor. bara dämpare. Med dem kan vi ändra dämpning och justera hur hojen ska bete sig. Vi som kör lyxiga BMW är vana vid att ha detta elektroniskt styrt och justerar allt eftersom vi vill ha det med små bekväma knapptryckningar. BMW:s ESA erbjuder olika körprogram, där stötdämparnas egenskaper kan förutbestämmas efter hur tufft eller komfortabelt du vill köra. där justeringsarbetet sköts av en dator och egenskaperna justeras automatiskt standard på HP4 och som tillval på ett antal andra BMW-modeller. Trots att det typer av dämpare med olika funktioner så behöver det ena, per automatik, inte vara bättre än det andra. En icke justerbar dämpare som råkar vara optimal för ditt körsätt på det underlaget du kör på är bättre för komforten och säkerheten än en full justerbar elektronisk variant du justerat in fel. En gasstötdämpare är bra för hårdare körning men har högre inneboende 45 friktion som är bra vid sportig körning men ofta ger sämre komfort. Gastrycket måste vara väl optimerat. Inte för lågt så att oljan inte ska bubbla sig och inte för högt så att du tappar den kritiska följsamheten dämparen måste ha. Det är på sin plats att säga att det du kan justera på någon av de justerbara stötdämparna är inte grundläggande funktionen utan blott nyanserna.