Piraja 1
ΩINTERVJU Men så fick jag en ”jag måste göra dett
a annars går jag under-känsla” DET VAR DET STORA intresset för fiske som ledde Bobo till att starta det egna street- och vildmarksmärket Double W. Bobo avslöjar att han jobbade som både inköpare och designer för herrkläder och accessoarer på familjeföretaget Svea i många år och var med och byggde upp samt drev deras webshop under nästan sju år. – Men jag kände mer och mer för att måla, jag har alltid fascinerats av konstnärsyrket men kanske aldrig tänkt mig själv som en. Jag flyttade från Borås till Göteborg och började deltid på en konstskola främst för att kunna använda det i mitt arbete som designer. Men så fick jag en ”jag måste göra detta annars går jag underkänsla”, förklarar Bobo. —Så jag fattade modet, sade upp mig och sökte en heltidsutbildning till en konstskola. MEN MIN ALLRA FÖRSTA kontakt med måleriet var faktiskt i åttan i högstadiet, och jag var 14 år. Det var PRAO period och jag dissade alla praktikplatser. Jag målade ett gäng tavlor istället, fick låna en ateljé av en kompis och så ordnade jag en utställning, som dessutom gick bra, berättar Bobo och skrattar till minnet. Hur ser en vanlig dag ut på jobbet? —Jag åker till ateljén ungefär 08.30, sen börjar jag med att skissa o planera dagens arbete, äter lunch 11.15, ofta ihop med pappa. Därefter åker jag tillbaka och målar till 17.00 eller längre om det behövs men det går i perioder hur intensiv och lång en dag blir. Jag tror många inklusive mig själv, innan jag började måla ” på riktigt” hade en romantisk bild av konstnärskapets, men jag kan säga att det är ett oerhört slit och kräver tålamod. Man sitter till exempel inte och väntar på inspiration – den jobbar man fram oavsett man får feeling eller inte. Måste man födas med en pensel i handen, eller kan man faktiskt lära sig? —När jag började på konstskolan i Göteborg kunde jag inte det jag kan idag, jag har däremot haft idéer om formen och färgerna men själva hantverket fick jag träna upp på konstskolan. Sedan förverkligade jag mina idéer efterhand.Ω 52 NR 1- 2019