Framtidens Industri 1
BRÄNSLECELLER boratorium för bränsleceller del av
Volvokoncernens övergripande ambition inom elektromobilitet för att vara koldioxidneutralt år 2040. Så fungerar det Enkelt uttryckt fungerar bränslecellerna genom att kombinera väte med syre, och den påföljande kemiska reaktionen producerar elektricitet. Processen är helt utsläppsfri och den enda biprodukten är vattenånga. I princip fungerar en bränslecell i mångt och mycket som ett batteri, förutom att det genererar sin egen elektricitet inne i fordonet i stället för att laddas från en extern källa. Det möjliggör längre räckvidder och passar därför bättre för fjärrtransporter och tyngre maskiner. Ännu en fördel med bränslecellslösningar är att de även innebär en lägre ljudnivå än traditionella maskiner. Eftersom maskinerna inte har någon förbränningsmotor är ljudnivån för vätgasdrivna maskiner jämförbar med den hos eldrivna kompaktmaskiner. Testlaboratoriet för bränsleceller är ännu ett steg i Volvokoncernens satsning på teknik med bränsleceller. Nyligen lanserades cellcentric, ett samarbete mellan Volvokoncernen och Daimler Truck för att påskynda utveckling, produktion och kommersialisering av bränslecellslösningar för den tyngre transportindustrin. Båda initiativen utgör en viktig del av koncernens övergripande ambition om att vara helt fossilfritt år 2040. u FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 47