Transportnytt 1
aktuellt Första ordern för Konecranes lanserar ny
tt system för containerhantering Konecranes ska ihop med finska Pesmel leverera automatiserade containerhanteringssystem för lager. I systemet kan upp till 14 containrar på höjden staplas. Systemet är avsett för lagerbyggnader med höghyllor i logistik- och distributionscenter, där det nya stapelsystemet innebär att utrymmet som krävs för containrarna enligt uppgift minskar med upp till 80 procent. Automatisk containerspårning ingår i hanteringssystemet och kan enkelt integreras i anläggningens övergripande logistikhanteringssystem. En avsiktsförklaring om samarbetet mellan de båda företagen tecknades redan i november förra året, då det beslutades att den globalt tillgängliga nya lösningen ska levereras under varumärket Konecranes. — Containerhanteringslösningen för lager från Konecranes och Pesmel skapar ordning i containerkaoset, samtidigt som den eliminerar komplexiteten, ökar genomströmningen och i hög grad minskar utrymmet som krävs för containrar vid logistik- och distributionscenter, kommenterar Tero Vallas, affärsutvecklingschef för Konecranes hamnlösningar. Jungheinrichs nya AMR Jungheinrich ska bygga ett nytt, helautomatiskt logistikcenter åt ett nederländskt företag. I lagerutrymmet ska bland annat 14 mobila robotar av typ Arculee S användas. Byggnationen innebär för Jungheinrichs del den första gemensamma ordern med robotföretaget Arculus, som det tyska truckoch lagerföretaget köpte upp i slutet av förra året. Logistikcentrat ska byggas nära Eindhoven åt det nederländska teknikföretaget Prodrive Technologies och omfattar över 20 000 kvadratmeter lagerutrymme. Byggnaden ska tas i drift hösten 2022. Lagrets hjärta blir en logistisk helhetslösning med en flotta bestående av 14 autonoma mobila robotar samt åtta förarlösa smalgångstruckar. Samtliga truckar är sammankopplade via Jungheinrich Logistics Interface till Jungheinrich WCS, som kontrollerar transportrörelserna inom det automatiserade systemet. Ferronordic beställer el-lastbilar Service- och försäljningsföretaget Ferronordic har beställt sina första elektriska lastbilar till den tyska marknaden, däribland ett antal Volvo-lastbilar. Allt klart för utbyggnad av Luleå hamn Regeringen har beslutat om byggstart för Luleå hamn. Det innebär ett slutgiltigt klartecken för en miljardsatsning på hamnen i Luleå. Planeringen av utbyggnaden av Luleå hamn, det så kallade ”projekt Malmporten”, har pågått i flera år och beslutet var väntat. Regeringen beslutade redan i den nationella infrastrukturplanen 2018–2029 att satsa på Luleå hamn, och det senaste beslutet innebär att regeringen nu ger det definitiva 10 klartecknet för utbyggnaden. Det innebär att farleden och Luleå hamn kommer att muddras och fördjupas med närmare sex meter, vilket i sin tur ger handelsfartygen ett nytt maximalt djupgående om 15 meter. Muddringsarbetet planeras starta 2024, och året därpå börjar Luleå Hamn bygga den nya djuphamnen med minst två kajlägen. Med Malmporten följer en tredubblad lastkapacitet sommartid och därmed minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader. Totalt uppgår ordern till 32 helelektriska medeltunga fordon från Volvo Lastvagnar och Renault Trucks. Elva av dessa är Volvo FL och Volvo FE Electric-lastbilar, medan resterande 21 är Renaultlastbilar av typen Trucks D Z.E. och D Wide Z.E. Lastbilarna har 4-5 batterier med en total kapacitet på 264-330 kWh. Chassin kommer att levereras under årets första kvartal och de kommer sedan att utrustas med karosser lokalt i Tyskland. Lastbilarna ska användas som demofordon i säljfrämjande syfte samt säljas och hyras ut till kunder. Samtliga lastbilar är inom det medeltunga segmentet och kommer främst att erbjudas till kunder inom distribution och sista milen-leveranser. Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på batterielektriska lastbilar i Tyskland kommer att öka. Förutom teknikens miljöfördelar finns i Tyskland även ett subventionsprogram för att stödja övergången till elektrisk transport. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT konecranes fredrik broman / sjöfartsverket jungheinrich