Transportnytt 1
Gotlandsbolaget i stort vätgasprojekt Rederi AB G
otland har ingått samarbete med Uppsala universitet för att utveckla fossilfri vätgasdrift för Gotlandstrafiken. Målet är att ha ett vätgasdrivet fartyg i trafik år 2030. Forskningsprojektet leds av forskare från Uppsala universitet och från Gotlandsbolagets sida deltar man via bolaget Gotland Tech Development. Projektet syftar till att kunna presentera ett komplett, hållbart och tillförlitligt system för fossilfri vätgas som ska vara implementerat senast år 2030 — då ska nämligen det vätgasdrivna koncepfartyget Gotland Horizon vara redo att sättas i trafik mellan Visby och fastlandet. Med hjälp av gasturbiner i kombination med ångturbiner ska den vätgasdrivna trafiken kunna fortsätta med samma hastighet som idag, men utan några negativa utsläpp. Dessutom kommer gasturbinerna genom sin multi fuel-funktion att vara förberedda för att hantera andra typer av fossilfria bränslen i takt med teknikutvecklingen och tillgången på olika drivmedel. — Vi är övertygade om att teknikutvecklingen kommer möjliggöra en utsläppsfri sjöfart, och vårt arbete med att ta fram ett koncept för ett utsläppsfritt fartyg är en väldigt viktig del för att kunna skapa en klimatneutral Gotlandstrafik, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, i en kommentar till Gotland Horizon-projektet. Nya regler införs mot fusket i transportbranschen Nu skärps reglerna för utländska transportfordon på de svenska vägarna. Dessutom ska kontrollerna av transportföretagen förstärkas. Beslutet om att införa de nya reglerna togs av regeringen den 17 december, och förordningarna träder i kraft den 2 och 21 februari 2022. Enligt regeringen ska reglerna göra det svårare att utnyttja utländska yrkesförare, stärka kontrollen av transportföretagen och medföra hårdare sanktionsavgifter vid fusk. – Regeringen har varit drivande i EU för att få igenom mobilitetspaketet med krav på att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar. Nu införs delar av paketet genom skärpta regler för användningen av utländska fordon, bättre kontroller av transportföretagen och ytterligare utökade sanktionsmöjligheter. Det är bra, jag vill ha ordning och reda på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), i ett pressmeddelande. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT 13 sveriges åkeriföretag rederi ab gotland (visionsbild)