Transportnytt 1
Eldrivna Master får större batteri Ett större bat
teri kommer att förlänga räckvidden för den eldrivna Renault Master. Samtidigt byter den namn från Master Z.E. till Master E-Tech. Motorn är dock fortfarande lika svag. Eldrivna Renault Master förses med ett större batteri på 52 kWh vilket enligt WLTP skall räcka till 19,5 mil i blandad körning. Samtidigt byter bilen namn till Master E-Tech. Under namnet Master Z.E. presenterades bilen 2018 och hittade till Sverige under 2020. Efter Transportnytts provkörning ansåg vi att den lika gärna kunde stannat i Frankrike. Räckvidden var för kort och motorn var för svag. På gränsen till trafikfarlig. Drivlinan härstammade från förra generationens Kangoo och motoreffekten var för bilstorleken extremt låga 57 kW/76 hk. Dessutom var batteriet på 33 kWh. Vi kom aldrig upp i utlovade 12 mil. Vi hamnade runt 10 mil Ett större batteri förlänger räckvidden för eldrivna Renault Master, men motoreffekten är fortfarande alldeles för svag. med full last. Vid tuffa körförhållanden garanterade Renault en räckvidd av 8 mil. Även med det uppdaterade batteriet får bilen Dessutom har vi noterat att... …Toyota kommer att erbjuda 30 nya batterielektriska bilar till 2030 och räknar med att sälja 3,5 sådana bilar per år. Till 2035 är kalkylen att vara helt koldioxidneutral i Västeuropa. Förutom de eltransportbilar man redan tillverkar med Stellanis i Europa har man även visat upp en eldriven pickup. …Almeco i Uppsala är en av många svenska påbyggare. Man har nyligen erhållit Fords Qualified Vehicle Modifier, vilket innebär att man är godkänd av Ford för monteringsarbeten på Fords transportbilar. …bältesanvändningen är 12 procent lägre än för personbilar i vad NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, kallar hantverkarbilar — alltså lätta lastbilar. Detta framkommer i en undersökning som bygger på över 350 000 observationer i 290 kommuner. Skärpning. …Inzile börjar vi mer och mer associera med annat än märkets eldrivna minilastbil från Västervik. Som 29-procentig delägare av spanska QEV Technologies får Inzile nu nya utvecklingsmöjligheter för elfordon i och med att QEV Technologies fått grönt ljus av spanska regeringen att bygga en Electromobility HUB i Nissans före detta fabrik i Barcelonas frihamn. …Maxus, som vi provkörde i förra numret av Transportnytt i form av nyheten e-Deliver 9, har fått bra fäste i vårt grannland Norge. Posten Norge har utökat sitt bestånd av det kinesiska märket till 200 elbilar, merparten består av den mindre e-Deliver 3 men även av 9:an. …Streetscooter inte är död. För två år sedan drog Deutsche Post, DHL, ur kontakten och lämnade sitt engagemang i den eldrivna distributionsbilen Streetscooter. Företaget bildades 2010, DHL köpte det som ett helägt dotterbolag 2014 och 2020 beslöt DHL att köpa sina elbilar från andra tillverkare. Nu meddelar DHL att man sålt tillverkningsrätten till Odin Automotive S.a.r.l. i Luxemburg. …OKQ8 i Örebro blev först ut när OKQ8 och Skellefteå Kraft öppnade de första supersnabbladdarna i Örebro inför vad som planeras bli Sveriges största nätverk av snabbladdningsstationer. Målet är 800 laddpunkter fördelade på OKQ8:s samtliga bemannade stationer. Välkommet är att man även kan betala med ett vanligt bankkort. …Circle K har nyligen lanserat mobilbetalning för sina företagskunder. Dagens allt fler distributionsförare behöver alltså inte hålla reda på pinkoder eller fumla med betalkort utan kan via en app till mobiltelefonen hitta till stationen, kolla vilka drivmedel som erbjuds och få alla köp på samma faktura. VI ÄR PROFFS NÄR DET GÄLLER ORDNING OCH REDA I ARBETSFORDON Värmare - Serviceinredningar - Kylbilar - Speciallösningar Vi tillverkar inklädnader till ALLA bilmodeller. Vi har även ATP-klassade inklädnader enligt FNA och FRC. Hos oss kan du välja mellan många olika tillval såsom mellanplan, fällhyllor, 2-zoner, draperier etcetera. Låt oss anpassa bilen efter dina behov. Vi använder Carrier kylaggregat. Välkommen att kontakta oss på 018-10 66 50 www.uppsalakarosseri.com NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT 17 en kortare körsträcka än de nya konkurrenterna och den är fortfarande undermotoriserad. Nya Master E-Tech lär inte bli någon succé. christer Andersson Vi säljer och monterar Eldrivna Kylaggregat med Batteripack för Elbilar