Transportnytt 1
man säga att ju mer diesel vi gör av med här på t
erminalen med våra maskiner, desto bättre är det för miljön. För ju mer våra maskiner arbetar med att flytta över gods till järnvägen, desto mindre diesel behöver användas till lastbilar på vägnätet, säger Mattias Östergren, som ser att det finns potential för ännu fler hanterade containrar på terminalen. — Här är verkligen knökfullt med både Enligt Claes Johansson får man i dagsläget upp 12 500 lastbilar per år till järnväg via de två dagliga tågpendlarna till Göteborgs hamn, något som är oerhört viktigt både för företagen och för miljön. — Den här ”formel 1-depån” för tågtrailers och containrar. Vi kör en full tågpendel fem-sex dagar i veckan till och och från Göteborgs hamn, och skulle kunna köra fler. Utöver det har vi motsvarande tågpendlar även till Luleå, Umeå och tyska Duisburg. Det är ett sjukt logistiktryck just nu, säger Mattias Östergren och nämner att man bland sina största kunder räknar in Jysk och Intersport, som bägge har sina centrallager i Nässjö. — En orsak till att vi har kunnat växa är att vi haft sådana stora kunder, för de driver upp basvolymen. Sedan har vi byggt på med andra kunder. Där jobbar vi främst med transportföretaget Anco-trans, som dammsuger marknaden åt oss efter både stora och små kunder. Den nya järnvägsanslutningen innebär också att Nässjö kombiterminal nu är en del av den europeiska järnvägskorridoren ScanMed RFC, och med tanke på att Fehmarn-Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark väntas bli klar 2028 kan detta innebära en ytterligare fördel för Nässjö. — Att vara en del av ScanMed knyter ihop säcken för oss, det är ju en prioriterad kanal för Europa, säger Mattias Östergren. Claes Johansson, som är vd för bolaget Nässjö Näringsliv, betonar även han hur viktigt det är att Nässjö kombiterminal nu ingår i Europakorridoren ScanMed. — Ja, Nässjö har ju länge varit en logistik- och järnvägsknut, och med ScanMedskyttlarna som vi nu får ger en oerhört snabb hantering av tågen. Det är inte bara längden i sig det handlar, man sparar även in på lokförartid, vändning av tåg och så vidare. Det blir både snabbare och lönsammare. Fr v: Claes Johansson, vd för Nässjö Näringsliv, och Mattias Östergren, verksamhetschef för Nässjö kombiterminal. korridoren vässar vi möjligheterna ännu mer, säger Claes Johansson och fortsätter: — Näringslivet här hos oss ser verkligen den långsiktiga struktuella fördelen med det som nu sker med den nya järnvägsanslutningen. Man inser att det är något man kommer att ha nytta av i många år framåt. Det är en tuff konkurrens från lastbilarna och det var verkligen nödvändigt att få till den här anslutningen. Nässjö kombiterminal Ägare: Jernhusen Operatör: Verksamhet: NKAB (Nässjö Kombiterminal AB), som är ett helägt dotterbolag till Transab. Anläggning för omlastning av containrar och trailrar mellan järnväg och landsväg Antal tågpendlar: 4 st som 5-6 dagar i veckan går tur och retur mellan Nässjö och Göteborg, Luleå, Umeå respektive Duisburg. Antal hanterade containrar per år: 2020: 112 000 (TEU), 2021: 108 000 (TEU). Terminalyta: 100 000 m2 Utrustning: 3 reachstackers, 1 terminaltraktor, 1 hjullastare L150, växlingslok på sidospår. Antal sidospår: 4 st. Att Nässjö har ett attraktivt logistikläge framgår när man tar en titt på vilka företag som verkar i området. Förutom Jysk och Intersport finns här bland annat Schenker Logistics, PostNord, Pölder Sport, Höglands Logistik, Tura Scandinavia, Eldon Installation, Nordic Gateway och Lagerservice. — Alldeles nyligen köpte dessutom fastighetsbolaget Tosito marktomter intill kombiterminalen som sammanlagt uppgår till ca 200 000 kvm, och det finns beslut på ytterligare investeringar. Så vi ser ser positivt på framtiden här i Nässjö, säger Claes Johansson, vd för bolaget Nässjö Näringsliv. Välkommen till Elmia Lastbil 2022 — en tungt lastad mässa med blicken riktad framåt! VÄLKOMMEN TILL JÖNKÖPING 24-27/8 2022 Elmia Lastbil är ett samarrangemang av Elmia AB och Trailer Magazine NR 1 - 2022 TRANSPORTNYTT 19 nässjö näringsliv