Transportnytt 1
truckmarknaden 2021 ”Ett av de bästa truckåren nå
gonsin” Från mörker till ljus: efter det dystra pandemiåret 2020 återhämtade sig truckförsäljningen rejält under 2021. Totalt såldes 10 694 truckar, vilket är en ökning med hela 38 procent jämfört med 2020. ”Ett riktigt bra år”, säger några av de branschföreträdare som Transportnytt pratat med. Text: Lars Andersson B jörn Bäckström är vd för branschorganisationen Maskinleverantörerna, där i princip samtliga svenska truckleverantörer ingår och där siffrorna för truckförsäljningen presenteras, och enligt honom blev 2021 nästintill ett rekordår. — Ja, 2021 blev faktiskt ett av de bästa truckåren någonsin. Vad jag kan minnas har vi väl något år haft försäljningssiffror på uppemot 11 000, men annars måste man säga att detta blev ett riktigt bra år försäljningsår, säger Björn Bäckström och tillägger: — Kortfattat så är det förstås ingen vild gissning att utgå från att det främst är e-handelns kraftiga ökning, med allt vad innebär, som ligger bakom de starka siffrorna. Att e-handelns boom under pandemin är en av förklaringarna bakom de strålande försäljningssiffrorna är också något som de branschföreträdare som Transportnytt pratat med instämmer i. Reke Salievski är vd för Still-bolagen i Norden och ordförande för Maskinleverantörernas trucksektion, och han håller definitivt med om Kraftig ökad försäljning av såväl motvikts- som lagertruckar. Typ Motviktstruckar totalt - med elmotor - med förbränningsmotor Lagertruckar totalt - skjutstativtruckar - staplare - plocktruckar - låglyftare - övriga lagertruckar Drag- och flaktruckar Totalt Källa: Maskinleverantörerna Björn Bäckströms analys. — Absolut. E-handeln slog ju rekord redan 2020 och har sedan dess bara fortsatt att öka. Alla dessa tredjepartslager som växer upp längs motorvägarna gör ju det för att konsumenterna har vant sig vid e-handeln. Kunderna kräver allt snabbare leveranser och det tvingar logistikföretagen att optimera sin verksamhet. Det påverkar i sin tur oss truckföretag, säger Reke Salievski och fortsätter: — För oss på Still återhämtades försäljningen starkt jämfört med 2020. Reke Salievski nämner ytterligare en tydlig orsak, förutom e-handeln, till att 2021 blev ett så framgångsrikt år: — När vi kom in i 2021 kändes det som att Reke Salievski, vd för Still-bolagen i Norden tillika ordförande för Maskinleverantörernas trucksektion. 20 svenska företag återigen började gå bra och känna tillförsikt efter covidåret 2020. Stora industriföretag som ABB, Sandvik, Scania och Volvo-företagen hade modet att återigen investera i framtiden och byta ut sina truckar. Även för Mitsubishi-ägda Logisnext i Mölnlycke, med varumärket Unicarriers, var 2021 ett starkt år. Enligt vd Håkan Hall pekar progonosen för 2021 — med förbehållet att man hos Logisnext har ett brutet räkenskapsår — på en ökning i storleksordningen 15-17 procent vad gäller den totala försäljningsvolymen. Håkan Hall gör en liknande analys som Reke Salievski när det gäller basindustrins betydelse för de starka siffrorna. — Vi upplevde att våra huvudkunder, som främst finns i den traditionella basindustrin och den traditionella logistiken, hade ett uppdämt behov förra året. När pandemin började lätta och saker återgå till det normala så behövde man investera, säger Håkan Hall och sammanfattar: — När Sverige går bra så går vi bra. Liknande tongångar hörs hos Stenborgs Truckar i Järfälla, där Robert Stenborg är vd: — Ja, 2021 blev ett riktigt bra år både för oss och branschen som helhet. Det blev en rejäl studs tillbaka från 2020, som var rikNR 1- 2022 TRANSPORTNYTT Försäljning 2021 2 808 2 401 407 7 745 978 3 886 1 269 1 529 83 141 10 694 Förändring 52 % 53 % 45 % 36 % 47 % 34 % 50 % 26 % 19 % -11% 38% Försäljning 2020 1 853 1 572 281 5 712 666 2 910 848 1 218 70 158 7 723 still