Transportnytt 1
sett en ökad efterfrågan kring automatiseringslös
ningar. — Ja, men sedan är det lite speciellt för oss inom Mitsubishi-familjen eftersom det är en specialiserad division hos Mitsubushi som jobbar med detta. Så när vi fått igång en dialog kring automatisering så lämnar vi över affären dit, så driver de den vidare tillsammans med kunden, säger vd:n Robert Stenborg. Håkan Hall på Logisnext håller med om att automatiseringen har präglat truckåret 2021, och att man kommer att satsa ytterligare på detta segment framöver. — Vi satsar starkt på att öka våra marknadsandelar även 2022. Det är ett underutbud i förhållande till efterfrågan, men det kräver väldigt stora resurser att projektera och offerera. Så för vår del kommer divisionen Rocla, som ingår i Mitsubishi-koncernen, att byta namn till Logisnext Logistics Solution och få huvudansvaret för automatiseringslösningarna, säger vd:n Håkan Hall och berättar att 2021 för Logisnexts del också präglades av det varumärkesbyte som länge varit på gång, men som fått skjutas upp på grund av pandemin. — Nu i vår kommer samtliga våra truckar att brandas om till Mitsubishis varumärke och färger. Inför det har vi stärkt organisationen och stärkt våra regionala service- coh hantera sin truckflotta. När truckarna inte används i samma utsträckning som tidigare kanske man funderar på om det inte bättre att äga sina truckar, eller att man ska blanda eget ägande och leasing, säger Logisnexts vd Håkan Hall. Även Stills vd Reke Salievski tror att kunderna framöver i allt högre grad vill få kontroll över sina omkostnader. — Det handlar om allt från att man vill Håkan Hall, vd för Logisnext. säljteam. Utifrån vad vi hört av våra kunder så ser de detta bara som något positivt, säger Logisnexts vd Håkan Hall och fortsätter: — Namnet Unicarriers och den gråa färgen har varit lite anonymt, men nu får vi en klar signalfärg på truckarna och ett varumärke med en stark industriell ägare som folk kan relatera till. Utöver detta tror Håkan Hall att 2022 bland annat kommer att präglas av krav på en ökad flexibilitet. — Pandemin har nog gjort att kunderna fått upp ögonen på att det finns olika sätt att kunna avläsa digitalt hur truckarna kör och hur mycket energi som förbrukas, till hur leasingkostnaderna och servicerapporteringen ser ut. Man förväntar sig transparens och öppenhet, säger Reke Salievski och tillägger: — Sedan tror jag på en fortsatt god marknad 2022. Våra orderböcker ser bra ut, och jämfört med hur det kändes inför året 2021 så kan man nu lättare förutspå det ekonomiska utfallet. Robert Stenborg, vd för Stenborgs Truckar, instämmer i den analysen, samtidigt som han flaggar för den fortsatta osäkerheten kring pandemin. — Även vi förväntar oss ett bra år 2022, men det är klart att omikronvarianten av covidviruset och dess eventuella följder kan vara ett mörkt moln på himlen. Men sett till helheten så tror vi på ett bra år för truckbranschen 2022. För trygga affärer Truckar - Redskap - Tillbehör www.maskinleverantorerna.se NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT 23 logisnext