Transportnytt 1
Erik Johansson (t v), projektledare för reachstac
kers hos Kalmar Innovation Center i Ljungby, och Niklas Staxhammar, projektledare för gaffeltruckar, framför den elektriska reachstackern ERG420-450 (t v) och den elektriska gaffeltrucken ECG 180-330. Kalmar i Ljungby presenterar världsnyhet Kalmar uppfyller sitt elektrifieringslöfte och lanserar unik, elektrisk reachstacker med lyftkapacitet på upp till 45 ton. Samtidigt presenteras en elektrifierad gaffeltruck i lyftklassen 18-33 ton. Text & foto: Lars Andersson S 24 måländska Ljungby har stolta traditioner när det gäller tung verkstadsindustri. Bland annat etablerades här på 1950-talet den trucktillverkning som med tiden fusionerades till företaget som idag heter Kalmar och är en del av den finska globala koncernen Cargotec. Några Kalmar-truckar tillverkas inte längre i Ljungby, däremot finns här Kalmar Innovation Center, där man sedan 2018 utvecklar nya, innovativa produkter inom segmentet för tunga gaffeltruckar, terminaltraktorer och reachstackers — som på svenska också kallas containerlyftare eller containerhanterare. Ungefär 200 personer jobbar på innovationscentrat med att ta fram nya fordon och servicetjänster avsedda för Kalmars kunder Erik Johansson, projektledare för reachstackers hos Kalmar Innovation Center i Ljungby. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT som framförallt återfinns i hamnar och godsterminaler. Samma år som innovationscentrat invigdes, det vill säga 2018, utlovade Kalmar att hela dess produktsortiment skulle vara elektriferat. Det löftet har man nu infriat. I mitten av december lanserades nämligen den elektriska reachstackern ERG420-450, en containerhanterare med lyftkapacitet på upp till 45 ton. — Det här är den första elektrifierade reachstackern från Kalmar. Elektrifierade truckar i mindre storlekar har vi haft