Transportnytt 1
tainrar högt och fyra rader djupt, vilket ingen a
nnan kan, säger Erik Johansson. Reachstackern ERG420-450 finns i åtta olika modeller — sex topplyftsvarianter och två intermodala kombivarianter. Samtliga modeller har elektriska drivlinor av typen Bosch Rexroth. Fordonet tillhandahålls med 6 eller 6,5 meters hjulbas. — Vi har tre elmotorer i fordonet som jobbar ihop för olika typer av hantering. Allt kontrolleras från en PDU-box som distribuerar strömmen till de olika motorerna beroende på om föraren styr, gasar eller bromsar och så vidare, säger Erik Johansson. De modulärt uppbyggda litiumjonbatterierna finns i de fyra olika kapaciteterna 245, 326, 407 respektive 587 kWh — allt beroende på kundens önskemål och behov. — Självklart vill vi kunna erbjuda rätt Den elektriska reachstackern ERG420-450 kan lyfta sex containrar högt och fyra rader djupt. batteristorlek till kunden. Vi vill ju inte att kunden ska betala för mer än vad man man egentligen behöver. Därför hjälper vi kunden att analysera hur man planerar att köra fordonet och hur och när man planerar att ladda det, säger projektchefen Erik Johansson och förklarar att reachstackern kan laddas med upp till 350 kilowatt och att målet vad gäller drifttiden är 10-12 timmar beroende på applikation och körsätt. — Den tiden är vad som gäller med maxbatteriet och om man kör i en så kallad mediumcykel från fulladdat ned till max tillåten urladdning. Med en stor laddare kan du sedan ladda fordonet på 90 minuter. Samtidigt är det förstås en avvägning, för du kan också välja ett mindre batteri och ladda oftare, säger Erik Johansson. Enligt Mette Kjems Baerentzen, som Enligt Mette Kjems Baerentzen, Product Portfolio Manager, så blir den elektrifierade reachstackern ofta mer lönsam än dieselvarianten inom 3,5-4 år, trots extrakostnaden med batterierna. sedan 1980-talet, men det är först nu vi har gått in i det riktigt tunga segmentet. Och i och med den här reachstackern så finns nu alla våra produkter i elektrifierade versioner, säger Erik Johansson, projektledare för reachstackers hos Kalmar Innovation Center. Enligt Erik Johansson, som ihop med sina kollegor stolt visar upp såväl den nya reachstackern som ett antal andra 26 nya produkter en solig vinterdag i mitten av december på innovationscentrat i Ljungby, är den nya elektrifierade reachstackern något av en världsnyhet. — Vi har en konkurrent i Kina som heter XCMG som har elektriska reachstackers, men såvitt vi vet har de inte samma kapacitet som den vi nu lanserar. Det unika med vårt fordon är att det förutom att kunna lyfta upp till 45 ton med sin teleskopbom kan lyfta sex conär så kallad Product Portfolio Manager, det vill säga produktchef, på centrat i Ljungby, är det också viktigt att analysera var laddarna ska placeras hos kunden. — Vi kan ju se i vårt fleet management system hur fordonen kör och var de står stilla. Då hjälper vi kunden att optimera var och när laddningen ska ske, om de ska laddas över natten eller i samband med raster. Det är också något som är väldigt olika från kund till kund, säger Mette Kjems Baerentzen. En annan aspekt som inverkar på återbetalningstiden är förstås priset på diesel kontra el i den del av världen där kunden finns. — Här i Norden är dieseln relativt sett NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT