Transportnytt 1
Kalmar Innovation Center i Ljungby invigdes 2018.
Cirka 200 personer jobbar här med att ta fram nya fordon och servicetjänster för Kalmars kunder. I såväl den elektriska gaffeltrucken (bilden ovan) som den elektriska reachstackern är drivlinorna av typ Bosch Rexroth. Bägge fordonen drivs av litiumjonbatterier. centrat i Ljungby. Liksom sina kollegor framhåller han vikten av att lotsa kunderna till rätt typ av batteristorlek för de fordon som ska köpas in. — Batterierna är ju en stor kostnad Den elektriska reachstackern med nedfällda kombiben, redo att hantera lastbilstrailers. ras på det andra fordon som Erik Johansson och hans kollegor demonstrerar på innovationscentrat i Ljungby denna soliga decemberdag. Den nya elektriska tunga gaffeltrucken ECG 180-330 kompletterar Kalmars befintliga sortiment av elektriska gaffeltruckar avsedda för tyngre materialhantering inom exempelvis skogsindustri, stålverk och betongindustri. Kalmar har sedan tidigare tillverkat elektriska gaffeltruckar med kapacitet att lyfta från 5 till 18 ton, medReachstacker ERG420-450 6 containrar Max lyftkapacitet: 45 ton Max lyfthöjd: Max lyftdjup: Drifttid: 4 rader Batterialternativ: 4 batteristorlekar, erbjuder 3 laddstorlekar med upp till 350 kW CCS laddning Upp till 10 timmars körning mellan laddningar 28 an den nya modellen finns i sju olika viktklasser från 18 till 33 ton samt med hjulbaser på mellan 4 och 4,7 meter. Även här är drivlinorna av typen Bosch Rexroth, och även här är batterierna av typ litiumjon. I den elektriska gaffeltrucken ECG 180-330 tillhandahålls batterierna i de tre storlekarna 163, 245 respektive 392 kWh. Fyra olika laddkapaciteter erbjuds från 90 till 350 kWh. Niklas Staxhammar är projektchef för gaffeltruckar på innovationsså det gäller att analysera hur kunden använder sina befintliga fordon och hur behovet ser ut. Är det en kund som idag har dieselfordon kan vi räkna ut hur mycket energi de förbrukar i diesel och räkna om det till batteridrift, säger Niklas Staxhammar och fortsätter: — Vi kan då se hur man kan optimera kundens körning, hur laddningen ska ske och hur många laddare som behövs. Vi vill förstås sätta en prisbild som är vettig för kunden. Annars kan man ju bara ladda på med hur mycket batterier som helst och då blir det onödigt dyrt. Livslängden för batterierna för som används i de nya fordonen är vid normal drift 10-12 år. — Sedan är det viktigt att komma ihåg att det som definierar livslängden Gaffeltruck ECG180-330 Max lyftkapacitet: 18 till 33 ton Max lyfthöjd: Hjulbaser: 7 meter 3 olika hjulbaser upp till 4 750 mm Batterialternativ: 3 batteristorlekar, erbjuder 3 laddstorlekar med upp till 350 kW CCS laddning Drifttid: Upp till 10 timmars körning mellan laddningar NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT