Transportnytt 1
för litiumjonbatterier är vid den nivå då man har
80 procent kvar av den ursprungliga kapaciteten. Det innebär inte att batteriet är slut då, bara att du måste ladda det oftare, säger Niklas Staxhammar och förklarar hur viktigt det är med ett effektivt temperaturhanteringssystem för batterierna: — Ju stabilare temperatur du kan hålla på batterierna, desto effektivare blir de och desto längre livslängd får de. Är det kallt ute så måste batteriet värmas upp och när det belastas måste det kylas ned. Det går i regel alldeles utmärkt med ett vanligt kylsystem, men blir det uppemot kanske 30-40 grader varmt så räcker inte det utan då krävs det en AC-krets. Så vi använder vätskekylning som styrs automatiskt med datorer som på ett avancerat sätt håller reda på varje cell i batterierna. Såväl Niklas Staxhammar som Erik Johansson påpekar att körupplevelsen i de elektrifierade fordonen är annorlunda än i dieselvarianterna, mycket tack vare det faktum att man i elfordonen har separata motorer för exempelvis drivningen respektive lyftaggregaten. — Det blir en mycket jämnare acceleration där kraften kommer omedelbart. I en dieselmaskin går allt på dieselmotorn, så om du exempelvis ska lyfta något så är det dieselmotorn som ska generera den kraften. Då måste du kanske gasa först för att få upp trycket i hydrauliken. Här är det en separat elmotor som sköter det, så det blir ett helt annat moment, säger Niklas Staxhammar, projektchef för gaffeltruckar, och fortsätter: — Så förutom att det är tystare och bekvämare blir det också en mycket direktare körupplevelse. Det är stor skillnad. Hytten i den elektriska reachstackern ERG420-450. Niklas Staxhammar, projektledare för gaffeltruckar hos Kalmar Innovation Center i Ljungby. Få ett bättre flöde med våra kollaborativa robotar från Agilox. Agilox One är en IGV och hanterar en lastvikt upp till 1000 kg och kan förflytta sig i sidled. info@cobots.se - 019-500 07 70 - www.cobots.se NR 1 - 2022 TRANSPORTNYTT 29