Transportnytt 1
ledare Ett år präglat av elektrifiering M ånga si
ffror och tabeller är det i årets första Transportnytt. Det blir lätt så när ett år ska summeras. Men bland alla siffror och procenttal döljer sig mycket intressant fakta — inte minst om den ökande elektrifieringen. Ett första exempel på detta gäller den svenska truckmarknaden 2021, som du kan läsa om på sidan 20. En av de saker som präglade truckåret 2021, där försäljningen ökade kraftigt efter det mörka pandemiåret 2020, var just den ökande elektrifieringen. Bland annat säger en branschföreträdare i sin analys av det gångna året att ”elektrifieringen hos många större kunder tidigt blev en icke-fråga” och att ”de flesta helt enkelt inte längre är öppna för diesel”. Det här beror nu inte bara på att alla blivit miljökämpar, det har förstås i hög grad också rent affärsmässiga orsaker. Som påpekas i reportaget om truckåret så har eltruckarna blivit både starkare och robustare, och dessutom har prisskillnaden mellan el- och dieseltruckar minskat markant. Det handlar också en hel del om elektrifiering i vår årliga genomgång av transportbilsmarknaden och lastbilsmarknaden (sid 30 och 34). Elektrifieringen inom dessa sektorer går förvisso inte lika fort som för personbilsmarknaden, men den väntas öka. När det gäller transportbilarna så stod de eldrivna varianterna för 7,5 procent av den totala marknaden förra året, men redan i år väntas siffran att öka till 17 procent. Även inom segmentet för tunga lastbilar ökar elektrifieringen. Såväl Volvo Lastvagnar som Scania, som tillsammans står för nära 90 procent av marknaden, satsar hårt på eldrift. Bland annat har Volvo som mål att 50 procent av deras lastbilsförsäljning ska vara elektrisk fram till 2030. Ja, alla i branschen tycks numera prata elektrifiering och miljö. Det går liksom inte att undvika. Terminalchefen på Nässjö kombiterminal (sid 18) tar i förbifarten upp EU:s mål för klimatneutralitet 2030 när vi diskuterar deras nybyggda järnvägsanslutning, och ingenjörerna på Kalmar Innovation Center (sid 24) ser miljöaspekten som en självklarhet i deras utvecklingsarbete. När nämnda Kalmar-ingenjörer nyligen presenterade sina nya elektrifierade fordon i den tyngsta klassen så handlade mycket därför om hur viktigt det är med hållbar el. Bland annat påpekades att ”det finns delar av världen där elen framställs på ett smutsigt sätt, exempelvis med oljegeneratorer”, där det faktiskt är bättre med dieselfordon som drivs med HVO100-diesel. Även för Sveriges del har tillgången på el diskuterats f litigt, liksom den bristfälliga laddinfrastrukturen för de tyngre transporterna. Förhoppningsvis är det sistnämnda något som den statliga Elektrifieringskommissionen kan råda bot på (sid 6). Lars Andersson Chefredaktör NÄSTA NUMMER I Transportnytt nummer 2 2022, som kommer den 3 mars, skriver vi om den svenska roro-trafiken och undersöker hur det står till med praktikplatser inom transportbranschen. Vi besök eltrucksföretaget Altitruck i Halland, plus att vi som vanligt har transportbilsnytt, debattinlägg, åsiktstexter och mycket mer. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT 30 34 TEMA Scania toppar återigen lastbilsmarknaden 42 ÅSIKTEN: Detta krävs om lastbilarna ska klara vinterväglaget 3 INNEHÅLL NR 1 2022, årgång 65 5 DEBATT: Sverige måste få bättre vägar 6 AKTUELLT: Ny handlingsplan för ökad elektrifiering 6 14 PÅ NYTT JOBB 15 PRODUKTNYTT 16 TRANSPORTBILSNYTT 18 Nässjö kombiterminal utbyggd och redo för ökad trafik 20 TEMA Starkt truckår 2021 20 24 Kalmar i Ljungby lanserar elektrifierad världsnyhet 24 30 TEMA Väntad ökning för transportbilarna 2021