Transportnytt 1
transportbilsmarknaden 2021 Volkswagen är både vi
nnare och förlorare Volkswagen blev som vanligt bästsäljande märke men också den i särklass störste förloraren när registreringsstatistiken för 2021 summeras av Bil Sweden. 2021 innebar en blygsam ökning för lätta lastbilar efter bottennappet 2020, närmare bestämt 36 238 bilar mot 31 015. Det är långt ifrån rekordåret 2018 då 56 628 lätta lastbilar registrerades. Inför 2022 landar Bil Swedens prognos på 44 000 lätta lastbilar. Text och foto: Christer Andersson E fter de extremt svaga registreringssiffrorna under 2020 vore allt annat än en ökning under 2021 för lätta lastbilar en smärre katastrof. Och en lätt ökning blev det. Med 16,8 procent till 36 238 bilar. Att jämföra med 31 015 under bottenåret 2020. Det är ändå inte så mycket att hurra för. 36 238 bilar räcker inte ens till för att placera försäljningen bland de tio bästa åren. Rekordåret var 2018 med 56 628 registreringar. Mer än 20 000 bilar färre under 2021, alltså. Sug på den. Branschföreningen Bil Sweden förklarar det dåliga resultatet med att pandemin fortsätter att påverka försäljningen och att ändringar i bonus malus-systemet den 1 mars bidrog till en ryckig marknad. Det är sannolikt en orsak till att försäljningsnedgången i Sverige var den största i hela Europa. Den viktigaste faktorn för en återhållsam försäljning 2021 var dock bilbranschens brist på komponenter, vilket har inneburit att fabriker stängt ner under perioder. I dag kan man få vänta i upp till ett halvt år för att få sin nya transportbil levererad. Före pandemin visste knappast gemene man vad halvledare var, nu är det ett modeord på var mans läppar. Efterfrågan på bilar har under 2020 varit större än tillgången. Elektrifieringen av den eldrivna personbilsflottan har i det närmaste exploderat med resultat att koldioxidutsläppen från nya bilar har minskat med 19 procent under 2021. Elektrifieringen av lätta lastbilar släpar efter, men under 2020 har utbudet ökat och samtliga tillverkare erbjuder i dag batteridrivna fordon. Flertalet av dem i alla tre fordonsstorlekarna. Elbilarna stod för 30 Vinnaren blev årets förlorare. Visserligen stod VW Caddy som vanligt i en klass för sig även under 2021. Samtidigt är dock Caddy den största förloraren med ett registreringstapp på hela 33,48 procent när samtliga konkurrenter svarat för lätta ökningar. 7,5 procent av den lätta lastbilsmarknaden 2021. — Vi ser dock positivt på framtiden och Bil Swedens prognos för nyregistreringen av lätta lastbilar under 2022 landar på 44 000 fordon, vilket är en ökning med 21 procent. Prognosen för eldrivna lätta lastbilar sätter vi till 17 procent, eller cirka 3 175 bilar, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman. Det finns dock mörka moln på himlen. — Den 1 april skärps malusen ytterligare, vilket är något som slår hårt mot lätta lastbilar som redan har en orimligt hög förhöjd fordonsskatt de tre första åren, säger Mattias Bergman. Transportnytt springer konsumentens ärende, inte bilbranschens, när vi håller med om det orimliga i att nyttofordon som utför en nödvändig samhällstjänst skall straffbeskattas inom bonus malus-systemet. I dag är malusen utformad på samma sätt som för personbilar. Höga skatter som styrmedel av dieseldrivna transportbilar för att nå klimatmålen slår hårt mot distributörer och hantverkare och därmed också konsumenter, vilka får betala ett högre pris för tjänsterna. Dessutom hämmas försäljningen av 3,5tons eltransportbilar av det faktum att stora tunga batterier för längre räckvidd påverkar bilens maxlast så mycket att elbilen tappar i konkurrenskraft gentemot dieselbilen. Transportstyrelsen har nyligen i en utredning avrått regeringen från att införa en undantagsbestämmelse som skulle tillåta 4 250 kilo maxlast på B-körkort för främst elbilar. Ett undantag som hamnar inom EU:s regelverk och som införts i ett flertal europeiska länder, exempelvis i Norge och Danmark. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT