Transportnytt 1
Vi får hoppas att regeringen för en gångs skull i
nte kör vidare i utredarnas hjulspår utan tar fram sitt sunda förnuft och slår in på den klimatvänliga vägen. Blickar vi tillbaka på den lätta lastbilsförsäljningen i Sverige under 2021 konstaterar vi att årets vinnare samtidigt är årets förlorare. Volkswagen har i åratal dominerat med en tredjedel av marknaden och har bästsäljande modeller i samtliga storleksklasser, utom den största, där Mercedes dominerar med Sprinter. 2021 har Volkswagens transportbilar minskat till 21,4 procent av marknaden och registreringsminskningen är hela 23,5 procent. Även Mercedes har minskat med blygsamma 1,8 procent och VW-kusinen MAN med 36,0 procent, men där handlar det om små tal: 48 bilar 2021 mot 75 bilar 2020. Att Dacia och Mitsubishi visar på minus beror på att de inte längre säljs i Sverige. Caddy är flaggskeppet i VW-flottan som abonnerande etta i registreringsstatistiken. 2020 såldes över 3 000 fler Caddy än Ford Transit Connect, vilken låg och ligger tvåa i klassen. Under 2021 minskade Caddy-försäljningen med 33,48 procent till 3 375 bilar, vilket är att jämföra med 5 074 under 2020. Plötsligt ligger Ford Transit Connect bara 1 025 bilar efter. — Vi har leveransproblem på grund av komponentbrist, förklarar VW Transportbilars pressansvarige Alexander Dahlin och fortsätter: — Orderstocken är stor. Svensk standardutrustning i bilarna är mer omfattande än i de flesta länder, vilket kan försena leveranser. Det kan även bli ett litet glapp när man introducerar en ny modell. Det kan det säkert, men leveransproblem på grund av komponentbrist har ju drabbat hela bilbranschen lika, så det lär inte vara hela förklaringen, är Transportnytts kommentar. För övrigt uppstår en pikant situation runt ettan och tvåan i klassen. I januari 2021 ersattes nämligen VW Caddy av en helt ny generation och i början av 2022 kommer Ford Connect att ersättas av en ny VW-tillverkad bil vilken är tekniskt identisk med Caddy. Intressant. Ford säljer riktigt bra i Sverige just nu och det är ingen direkt nackdel att man har den nya importören, Hedin Bil, och dess omfattande återförsäljarnät i ryggen. Mest intressant under 2022 blir dock introduktionen av VW:s jättesatsning, elNR 1- 2022 TRANSPORTNYTT KW Brunn är största importör av eldrivna lätta lastbilar. Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro registrerade 677 bilar 2021. Plussar man på 117 exemplar av Toyota Proace blir modellen ännu mer dominant. Under 2022 tillkommer Fiat Scudo. På bilden en Citroën ë-Jumpy. drivna VW Buzz Cargo. En bil som ligger mitt emellan VW Caddy och VW Transporter i storlek. Den nya Caddyn tillverkas inte, och kommer inte att tillverkas, i en eldriven version. Möjligen som laddhybrid. Näst mest sålda transsportbil i Sverige, och etta i sin storleksklass, var VW Transporter som höll sin position med en måttlig minskning på 2,38 procent med 2 378 registreringar 2021 mot 2 436 under 2020. Liksom mellan Caddy och Connect blir det en intressant strid på marknaden framöver mellan VW Transporter och Ford Transit Custom. Den senare ligger nämligen fyra totalt i registreringsstatistiken, och tvåa efter Transporter, men har ökat sin försäljning från 2 025 bilar 2020 till 2 312 under 2021. Även här uppstår en marknadskonflikt. 2023 presenteras nämligen nästa generation av VW Transporter som en av Ford byggd version av nya Ford Transit Custom. Stora VW Crafter rullar ännu så länge på i oförändrat skick. Tvåa i storleksklassen med 1 120 registreringar 2021 mot 1 135 året före. En fullvärdig konkurrent till bästsäljaren Mercedes Sprinter. Båda med alternativen fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Elversionen av Crafter, som var en föregångare, är dyr och har för kort räckvidd för att vara attraktiv. Den tidigare bästsäljaren i pickupsegmentet, VW Amarok, är nedlagd för att lämna plats i fabriken i Hannover för ovan nämnda VW Buzz. Pickupen Amarok kommer dock att återuppstå under 2023 som en av Ford producerad version av Ford Ranger. Ford är solklar tvåa i Sverige beträffande lätta lastbilar och med hjälp av den nya importören Hedin Bil börjar man nu närma sig den tidigare så dominerande Volkswagen. Ford har 6 421 registreringar 2021 mot 5 251 under 2020 vilket motsvarar en marknadsandel på 17,7 procent 2021 mot 16,9 procent under 2020. Vad som gäller de två bästsäljarna Connect och Custom har du läst om ovan. Kvar i fordutbudet har vi då stora Transit vilken inte är lika framgångsrik som sina mindre syskon. 754 registreringar 2021 är en ökning från 603 registreringar 2020. Årets stora nyhet för stora Transit är att den även kommer i en intressant elversion under 2022. Den minsta modellen, Courier, importeras inte sedan några år. Kundintresset var närmast obefintligt. Pickup-marknaden håller på att tunnas ut i Sverige, men Ford Ranger består och ligger på andra plats efter Toyota Hilux med 990 registreringar förra året mot 826 året före. Kommer i en helt ny modell 2022. Efter ett anmärkningsvärt bottennapp 2020, då Renault backade rejält och slutade på femte plats med 2 250 registreringar, är man nu tillbaka där man hör hemma på tredjeplatsen med 4 285 registreringar. Bästsäljaren Kangoo hade för länge sedan fallit för åldersstrecket. Nu är det nya tag med en helt ny Kangoo Van vilken mot slutet av 2022 även kommer med eldrift. Dessutom kompletterar man med en billigare nyhet under namnet Renault Express, en bil som är en uppdaterad Dacia Dokker, vilken alltså utgår. Renault Trafic och Renault Master, som också tappade rejält under 2020, är nu tillbaka på sina vanliga marknadspositioner. 31