Transportnytt 1
transportbilsmarknaden 2021 Båda har nyligen uppd
aterats. Mercedes ligger på en klar fjärdeplats. Främst tack vare framgångarna med den största modellen Sprinter som var den fjärde mest sålda transportbilen i Sverige totalt under 2020 med 1 958 registreringar och som under 2021 ligger på en total sjätteplats med 1 723 registreringar. En bil som uppdaterats med nya motorer och ny modernare fyrhjulsdrift inför 2022. Även medelstora Mercedes Vito är framgångsrik på en total sjundeplats och en tredjeplats i storleksklassen. Däremot har minstingen Mercedes Citan varit ett sorgebarn med blygsam försäljning. Citan kommer dock i en helt ny version inför 2022. En synnerligen konkurrenskraftig bil i den minsta klassen vilken samproduceras med nya Renault Kangoo Van och nya Nissan Townstar. Mercedes ligger även långt framme på elbilssidan eftersom både Vito och Sprinter marknadsförs med eldrift i Sverige och eldrivna Citan kommer till hösten. Vito och Sprinter ligger lite efter flera konkurrenter i räckvidd, men nya Citan kommer att bli konkurrenskraftig. Toyota är det etablerade bilföretag som det gått bäst för på den lätta lastbilssidan under 2021. Man landar på en fjärde plats i registreringsstatistiken med hela 3 137 registreringar att jämföra med 1 729 under 2020. Framgångarna gäller både Toyota Proace och den mindre Proace City. Siffrorna för respektive bil är dock oklara eftersom Bil Sweden envisas med att redovisa båda under samlingsnamnet Proace. Till Toyotas positiva siffror bidrar naturligtvis även pickupen Hilux med 1 381 registreringar mot 733 året före. Resultatet innebär att den gick från att vara den tredje bästsäljande pickupen i Sverige under 2020 till att vara marknadsledare under 2021. Peugeot är det femte mest sålda transportbilsmärket i Sverige under 2021. Det har gått bra med 2 882 registreringar 2021 jämfört med 2 443 under 2020. För importören KW Bruun ser det riktigt bra ut eftersom man även står som importör av PSA-märkena Citroën och Opel vilka också har ökat. Det handlar ju om samma bilar under olika namn. Slår man ihop de tre fabrikaten blir det 5 483 registreringar under 2021 vilket innebär att KW Bruun är den tredje största importören i Sverige efter Ford, men före Renault. Dessutom är de eldrivna versionerna av Expert-Jumpy-Vivaro den hetaste eltransportbilen på marknaden just nu. Men, den kommer att få intern konkurrens av den eldrivna trion Peugeot Partner-Ci32 Intressantaste nykomlingarna under 2021 blev elbilarna från kinesiska Maxus. Mellanstora e-Deliver 3 har ett konkurrenskraftigt pris och storordrar gjorde att man registrerade 327 bilar. Fjärde eltransportbil 2021. Nya e-Deliver 9 (bilden) blir en tuff utmanare för de etablerade européerna. troën Berlingo-Opel Combo. Nissan har kämpat i motvind med exceptionellt dåliga försäljningsresultat under 2020, mycket beroende på den situation som uppstod när Renault-NissanMitsubishi-koncernen delade upp världsmarknaden mellan märkena. Nissan-fabriken i Barcelona, där bland annat pickupen Nissan Navara tillverkades, har lagts ner. Navara, som var Nissans flaggskepp i Sverige, tillverkas i en ny version vilken inte är aktuell för Europa. Inför 2020 introducerade Nissan NV250, en kopia av förra generationens Renault Kangoo, vilken blev en total flopp. Nu ser det dock åter ut att ljusna vid horisonten. Under 2021 registrerade Nissan 1 585 bilar, att jämföra med 839 under 2020. Nissan NV300 har uppdaterats och återtar sitt gamla namn Primastar och Nissan NV400 återuppstår som Interstar. Viktigast är dock att NV250 och Nissans egen elbil e-NV200 utgår och ersätts av en version av nya Renault Kangoo Van under namnet Townstar. Fiat kämpar som vanligt i motvind där modellerna i alla tre storlekarna säljer dåligt i Sverige, även om man har en lätt uppgång. Det intressanta är att Fiat, som nu ingår i Stellantis-koncernen, sade upp alla sina återförsäljare under förra året. Ny importör i Sverige är Bergé Auto Norden och stor förvirring verkar råda. Man hade inte ens en uppdaterad hemsida vid årsskiftet. Det lär i varje fall inte vara produkternas fel om framgångarna fortsätter att utebli. Fiat Ducato är exempelvis en av de populäraste 3,5-tonslastbilarna i Europa och den är på ingående även som elbil. Som personbil går samma Ducato däremot som tåget. Nä förresten, bättre. Under 2021 registrerades hela 3 079 exemplar mot 2 844 under 2020. Förklaringen ligger i att Ducato är det populäraste chassit för husbilspåbyggnationer. Renaultbyggda Fiat Talento blir nu en PSA-byggd Fiat Scudo. Alltså den femte likadana bilen vid sidan av de medelstora bilarna från Peugeot, Citroën, Opel och Toyota. Dessutom utgår Fiats egen turkiskbyggda Dobló och blir i stället den femte identiska småbilen byggd av Stellantis i Spanien. Som vanligt går det bra för Iveco Daily som bevakar sin position i den tyngsta klassen och som är den fjärde mest sålda bilen i sin storlek. Dessutom en favorit i den tunga klassen över 3,5 ton. Dessutom håller för första gången ett kinesiskt bilmärke på att ta sig in på den svenska marknaden på allvar. Tro oss, det kommer fler. Det handlar om Maxus som lyckats sälja 327 exemplar av sin medelstora elbil e-Deliver 3 under 2021. Kan för den oinvigde tyckas vara blygsamt, men innebär faktiskt att den är den fjärde mest sålda eltransportbilen i Sverige under 2021. Riktigt intressant är stora Maxus e-Deliver 9 som registrerats i 24 exemplar. Det lär bli betydligt fler under 2022. Tittar vi på resten av den lätta lastbilsmarknaden noterar vi att VW Crafter-kopian MAN TGE har backat från 75 sålda bilar 2020 till 48 under 2021. Dessutom har det tillkommit ett helt nytt märke, Suzuki, som av skatteskäl registrerar sin personbil Jimny som lastbil. Ett fordon som registrerats i 137 exemplar under året, men som inte har något med en riktig lastbil att göra. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT