Transportnytt 1
debatt Sverige måste få bättre vägar Standarden p
å landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhållet är inte tillräckligt stora, ens för att säkerställa dagens låga nivå. Enligt branschorganisationen Transportföretagen krävs nu stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. E tt väl fungerande vägnät är helt avgörande för att knyta samman stad och land och garantera tillgänglighet för alla, i hela landet. Transportföretagen har därför brutit ned data från Trafikverket. Vägarnas tillstånd är en sammanvägning av vägytemätningar och livslängdsanalys. Åkkomfort, spårdjup och förväntad livslängd används som parametrar för att ge en bred bild av vägnätets tillstånd. Resultatet är dystert. Förra året uppskattades underhållsskulden av vägnätet till 19 miljarder kronor och skulden beräknas växa till 42 miljarder kronor till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs. För att bibehålla dagens standard skulle den nuvarande budgeten behöva öka med ytterligare två miljarder per år. För att vägnätet ska bli bättre krävs att budgeten utökas med fyra miljarder årligen. Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen. Tina Thorsell, samhällspolitisk chef för Transportföretagen. Även Trafikverket uppger i sitt förslag till nationell infrastrukturplan för perioden 2022–2033 att underhållssatsningarna skulle behöva fördubblas för att klara av att möta de försämringarna som sker. Ett eftersatt vägnät gör vägarna mindre säkra att köra på, vilket påverkar hur snabbt det går att köra. Konsekvensen är att vårt avlånga land blir ännu längre och att stad och land slits isär. Ett vägnät med god standard som möjliggör säkra och snabba resor är kittet som håller samman stad och land. Att varor och människor kommer fram är avgörande för samhällets utveckling. Tyvärr är standarden alldeles för låg och investeringarna i det statliga vägnätet otillräckliga. Tillväxten och utvecklingen i Sveriges olika regioner är beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Här finns det en hel del att åtgärda. Några exempel; I hela Jönköpings län är 25,2 procent av de statliga vägarna Sverige växer och allt fler ska samsas på vägarna. Vi behöver en långsiktig vägunderhållsplan som ser till landets alla vägar. Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp kring nödvändiga upprustningar för att säkerställa ett säkert och effektivt transportnätverk. Ju längre tid vi väntar, desto större blir underhållsskulden. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur - i hela landet. Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen Tina Thorsell, samhällspolitisk chef för Transportföretagen i dåligt eller mycket dåligt skick. I Norrbotten är hela 37,3 procent av de statliga vägarna i dåligt eller mycket dåligt skick. Norrbotten är till ytan Sveriges största län och här handlar det om cirka 224 mil som är i dåligt skick och 103 mil som är i mycket dåligt skick. Gotland har störst andel dåliga vägar i hela landet. Hela 44,1 procent av de statliga vägarna på Gotland är i dåligt eller mycket dåligt skick. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga. NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT 5 ryno quantz transportföretagen