Transportnytt 1
aktuellt Tio steg mot ökad elektrifiering En ny h
andlingsplan för ökad elektrifiering av de tunga vägtransporterna har presenterats av Elektrifieringskommissionen. Stort fokus ligger på laddinfrastrukturen. Elektrifieringskommissionen tillsattes av regeringen för ett år sedan och består av 16 ledamöter från politiken, näringslivet, forskningsinstitut och offentlig sektor. Kommissionens uppdrag är att påskynda elektrifieringen av transportsektorn och i den handlingplan som nu har presenterats anges tio steg som ska påskynda elektrifiering av både lätta och tunga transporter. – Den resa Sverige har gjort för elektrifieringen av personbilar ska vi nu göra för lastbilar, men snabbare. De tio stegen i handlingsplanen visar vägen, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som är ordförande i Elektrifieringskommissionen. Av handlingsplanen framgår bland annat att de tunga lastbilarnas behov av laddningspunkter ska kartläggas, och att detta sedan ska jämföras med hur elnäten kan möta behoven. Vidare framgår att fordonstillverkarna Volvo, Daimler och TRATON med start i år ska installera och driva ett ”högpresterande publikt laddningsnätverk” för batteridrivna tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa. Som ytterligare punkter i planen anges att regionala elnätsbolag ska säkerställa nätkapacitet för laddinfrastrukturen, samt att Circle K, OKQ8 och Preem ska etablera laddstationer på ett stort antal av sina drygt 2 000 drivmedelsstationer. I handlingsplanen utlovas också att tankning av vätgas ska möjliggöras på fler platser i landet. Stena Line redo att lämna centrala Göteborg Göteborgs Hamn har säkrat mark i Arendal åt Stena Line. Rederiet planerar att vara borta från centrala Göteborg senast 2027. Diskussionen om Stena Lines vara eller icke vara i centrala Göteborg har pågått i flera år. Där Stena Line idag håller till — det vill säga Masthuggskajen och Majnabbeterminalen — vill Göteborgs stad istället bygga bostäder och kontor, något som hittills inte varit möjligt på grund av gällande avtal. Nu har dock Stena Line och Göteborgs Hamn undertecknat ett nytt inriktningsavtal som går ut på att man gemensamt ska hitta en ny placering av färjerederiets terminaler och hamnverksamhet i Arendal på Hisingen. Enligt avtalet ska Stena Line tillträda ett 25-årigt arrendeavtal i ytterhamnen senast den 1 januari 2027. I ett gemensamt pressmeddelande skriver parterna att ”ett nytt färjeläge ska främja Stena Lines förutsättningar för att växa och genomföra framtida satsningar för att uppfylla sitt mål om en helt fossilfri verksamhet 2050”. — Vi vill driva utvecklingen inom hållbar sjöfart och växa tillsammans med Göteborg. Vi går positivt in i diskussionerna om ett nytt läge för vår hamn och våra terminaler för att vi tror att det kan ge både oss och branschen möjlighet att öka omställningstakten, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i pressmeddelandet. MIDAC LI-ION BATTERIES NEVER ENDING PRODUCTIVITY www.midacbatteries.se 6 NR 1- 2022 TRANSPORTNYTT göteborgs hamn/stena line volvo trucks ferronordic