Byggaren 1
Christer Andersson provkör Mitsubishi L200 Double
Cab Premium 2,2D Aut» En redan bra pickup som inte blivit så mycket bättre Vi hade väntat oss mer efter att Mitsubishi slagit på stora trumman för en ny generation av en av pickupbranschens verkliga trotjänare. Vi konstaterar att det i stort sett handlar om samma bil som tidigare, men med svagare motor och sämre vridmoment. Men, den gamla var en av våra favoriter, varför även den nya får godkänt. Text och foto: Christer Andersson D en sjätte generationen av den gamla trotjänarpickupen Mitsubishi L200 har nu kommit till Sverige efter att ha sålts på asiatiska marknader i nära ett år. En bil som många sett fram emot. Men det blev inte så mycket nytt. Utvändigt ser man en omarbetad front. Bland det som inte syns noterar vi En 2,2-litersdiesel och en ny sexstegad automatlåda. Föregångaren hade en femstegad. Dessutom ett mer vridstyvt chassi, effektivare fjädring-dämpning, större bromsskivor fram och inte minst nya säkerhetsfunktioner. Den nya motorn är på 2,2 liter och ger 110 kW/150 hk. Föregångaren på 2,5-liter lämnade 133 kW/181 hk och hade ett bättre vridmoment. Det är det senare vi saknar, speciellt när man drar släp. 181-hästarsmotorn finns kvar för marknader som inte omfattas av den nya utsläppsnormen Euro6d-temp. Bland nya säkerhetsfunktioner hittar vi ett automatiskt kollisionsvarningssystem inkluderande autobroms, 360-gradersvy med hjälp av kameror runt bilen, dödavinkelnvarnare, filbytesvarnare, varning vid oavsiktlig acceleration, stabilitetshjälp för släpvagn, starthjälp i backe, utförskörningskontroll och varningssystem vid backning. L200 säljs i Sverige i tre utföranden, alla med 110 kW/150 hk-motorn. Club Cab Komfort har sexväxlad manuell låda och kostar 337 375 kronor, inklusive moms. Double Cab Explorer har även den manuell låda och kostar 368 625 kronor medan Double Cab Premium med automatlåda kostar 399 875 kronor. 26 Byggarens provbil var en Double Cab Premium. Vi gillar inte att ett arbetsredskap har ömtåligt lackade stötfångare och lackade plasthörn på stötfångaren bak vilken dessutom har fotsteg. Något man inte har nytta av när baklämmen är fälld. Fotsteg på sidorna. Innerskärmar av plast och små stänkskydd runt om. Reservhjulet hänger under flaket bak, mellan rambalkarna och de längsgående bladfjädrarna. Dragkrok är standard. Backspeglarna är silverblanka med infällda blinkers. Led-varselljus och mycket bra strålkastare, speciellt halvljuset med bred ljusbild. Strålkastarspolning. Dimljus. Flaket är som på alla pickuper av den här typen svåråtkomlig. Att det som standard är inklätt med aluminium är bra. Hjulhusen är plastinklädda. Det är svårt att surra last på flaket med fyra små öglor på insidan. Som vanligt efterlyser vi en möjlighet att surra på utsidan för att enklare kunna skyddstäcka med en pressening. De fyra dörrarna öppnar bra, men på grund av hög markfrigång blir insteget besvärligt och man slår lätt huvudet i taket. Handtag på båda vindrutestolparna bättrar upp situationen. Inredningen går i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Vi sitter bra i en läderklädd och lagom skålad förarstol som är eljusterbar framåt/ bakåt/upp-ner i både fram- och bakkant. Ryggstödsjusteringen är steglös. Och tack vare en åt två håll justerbar ratt bör de flesta få till en bra körställning. Skjutmånen räcker till, utom för riktigt storvuxna. Passagerarstolen saknar eljusteringen, men har annars motsvarande komfort, förutom att höjdjustering saknas. Baksätet är vuxet för biltypen och ger godkänd komfort för två vuxna även om sittdynan känns i kortaste laget. Reservsätet i mitten är inte komfortabelt. Ett mittarmstöd kan fällas fram ur ryggstödet. Soffans ryggstöd går att fälla för att skapa ett lastutrymme. Instrumenteringen kan skymmas av ratten med höjd stol och sänkt ratt. Två stora urtavlor med varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger. Däremellan digital avläsning av temp och bränslemängd samt vilken växel som ligger i. P-, R-, N- och D-läge samt möjlighet till att växla manuellt med stora paddlar på varje sida under ratten. Ovanför visas om 2WD- eller 4WDlägena ligger i. Dessa manövreras elektroniskt med en ratt och omfattar tvåhjulsdrift hög, fyrhjulsdrift hög, fyrhjulsdrift hög med låst mellandifferential och fyrhjulsdrift låg med låst mellandiff. Som på de flesta bilar med den här typen av elektrisk inkoppling går det alldeles för långsamt, enligt vår smak. Reglagen och manövertangenterna är väl placerade, tydligt utmärkta och belysta. Bakom ratten till vänster finns ljusfunktionerna, med automatikläge, och till höger torkare och spolning. Radio, navigation, samt telefunktioner manövreras i små tangenter till vänster på ratten och farthållaren på höger sida. En 7-tums pekskärm för radio, navigation och backkameran visade en diffus bild. Objektivet för kameran blir lätt nedsmutsat. Bilen startas nyckellöst. Antisladd och varning för körfältsbyte kan kopplas ur. Elfönsterhissar fram/bak. Värmen/ventilationen var tillfredsställande och klimatanläggningen effektiv. byggaren 1 2020