Byggaren 1
Aluminiumklätt flak. Små lastsäkringsöglor. Inga
fästpunkter på utsidan för surrning av last. Bra att dragkrok är standard. Biltypen är populär som dragbil bland hantverkare. Släpvagnsvikten är 3 100 kilo. Fronten är helt ny på den sjätte generationen av Mitsubishi L200. Bilen uppför sig mer som en stor personbil än som en liten lastbil men har alldeles för personbilsmässig kaross för arbete och tuffare tag. Bilen andas modern personbil i inredningen, vilket innebär stora brister som arbetsplats. Det som finns är fack i alla fyra dörrarna, två mugghållare mellan sätena fram och två i mittarmstödet bak. Samt ett låsbart handskfack. Ett glasögonfack i taket. Sikten runtom är bra med stora eluppvärmda och elmanövrerade backspeglar. Vindrutestolparna är skrymmande vilket förvärras av att torkaren inte går tillräckligt långt ut i vänsterkant. Bra innerbackspegel. Solskydden fungerar bra framåt men dåligt vid sidoljus. Innerbelysning mitt i taket samt kartläsningslampor åt båda hållen fram. Krockkuddar och sidokrockkuddar fram är naturligtvis standard, Dessutom knäkrockkudde för föraren och sidokrockgardiner fram/bak. Trepunktsbälten på alla fem sittplatserna med justerbara övre fästpunkter fram. Den ljudisolerade motorhuven är tung och det är trångt runt den längsmonterade motorn. Alla kontroller och påfyllningar är dock välmarkerade och hjälpligt åtkomliga. Dock med undantag för lampbyten. Bra med en kombinerad stänk- och skyddsplåt under motorn. På vägen känns L200 mer som en maffig personbil än en liten lastbil. Fjädringen är ganska hård, något stötig, men känns samtidigt mjuk beroende på lång fjädringsväg. Maxlastad sjunker den ungefär 10 cm bak. Servostyrningen känns oprecis samt har noll vägkontakt och många rattvarv ger mycket vevande i stadstrafik. Nya L200 är stadig och riktningsstabil med lätt last men egenskaperna försämras märkbart med last. En pickup är även avsedd att gå i terräng med lång fjädringsväg och relativt mjuk fjädring. L200 sköter sig med den äran vid sidan av vägen, där terrängkörningslagen så tillåter. Släpvagnsvikten är 3 100 kilo. Notera att flera konkurrenter i dag har 3 500 kilo som dragvikt. Ljudnivån i L200 är personbilsmässig. Byggaren mätte upp förhållandevis låga 66 decibel på knagglig asfalt vid 110 km/tim och ca 1 800 varv på sexan. Vid 70 km/tim Mitsubishi L200 Double Cab Premium 2,2D Aut 62 decibel på fyran och femman och 63 på trean. Bränsleförbrukningen var låga 0,8 liter/mil över vår distributionsslinga på 17 mil, med 600 kg på flaket. º Inredningen är personbilslik med hög komfort både fram och bak, förutom besvärligt insteg. Däremot stora brister beträffande förvaring och arbetsytor om man ser bilen som ett arbetsredskap.. PLUS & MINUS + Låg ljudnivå + Låg förbrukning + Bra förarmiljö + Bra halvljus + Lämplig dragbil Pris, inkl. moms: 399 875 kr.. Fordonsskatt: 14 147 kr. Garantier: Nybil, 5 år eller 10 000 Vagnskada, nej. MAP avbrottsgaranti 5 år.mil. Rost, 12 år. Lack, nej. Elektronik, nej. Motor: Turbodiesel med commonrail och intercooler. Partikelfilter. Rak 4 cyl. 16 vent, två överliggande kamaxlar. 2 268 cm3. Max effekt 110 kW/150 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min. Miljö: Euro 6d-Temp. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP, 254 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 9,7 l/100 km. Låg, 11,1 l/100 km. Medium, 9,7 l/100 km. Hög 8,6 l/100 km. Extra hög, 10,1 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med 600 kg last, 8,0 l/100 km. Prestanda: 0–100 km/tim, 11,8 sek. Med 600 kg last, ca 15,5 sek. Toppfart 171 km/tim. Mått och vikter: Längd/bred/höjd 530,5/181,5/177,5 cm. Axelavstånd, 300,0 cm. Flakmått, längd/bredd/höjd, 152,0/147,0/47 cm. Bredd mellan hjulhus, 106,0 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, 2 149/961/3 100 kg. – Ej skyddad mot småskador – Dåligt med förvaringsplatser – Utvändig lastsäkring saknas – Långsam inkoppling av 4WD – Instabil med maxlast byggaren 1 2020 27