VERKO 1
PLÅT - FORMANDE - SAMMANFOGNING SKÄRANDE BEARBETN
ING - MÄT - KRINGUTRUSTNING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 3/21 VO 11/18 VO 9/18 Sydvatten minskar kemikalieanv med nytt system från Bürkert Marianne Francke, laboratoriechef Sydvatten och Malte Ritzén, Field Segment Manager Bürkert, framför systemet för vattenanalys. Mindre kemikalier, mindre underhåll ochMindre kemikalier, mindre underhåll och mindre utrymme. Sydvatten är först i Sverige mindre utrymme. Sydvatten är först i Sverige med att implementera Bürkerts system för med att implementera Bürkerts system för vattenanalys – och resultatet överträ vattenanalys – och resultatet överträff ar alla ar alla förväntningar. förväntningar. Sydvatten AB är en av Sveriges största producenter av dricksvatten. Varje dag förser de en miljon människor med färskt dricksvatten och varje sekund passerar 3 000 liter dricksvatten genom de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket. Sydvatten har också en tydlig hållbarhetsprofi l, och man jobbar hela tiden aktivt med att minska sitt klimatavtryck. Som en del i detta började Sydvatten för en tid sedan att se sig om efter ett system för vattenanalys som skulle göra att de blev mindre beroende av kemikalier. – Vi kommer kanske aldrig att kunna bli helt fria från kemikalier, men vårt mål är att göra verksamheten så kemikaliefri det bara går. 32 www.verko.se Våra gamla system kräver att man måste tillsätta kemikalier hela tiden vilket inte känns bra. Kemikalierna är inte bra för miljön, de är otrevliga att hantera och underhållet tar mycket tid. Alla vinner på minskad kemikalieanvändning, säger Marianne Franke, laboratoriechef på Sydvatten. Kemikaliefri klormätningKemikaliefri klormätning Lösningen hittade Marianne Franke på en VA-mässa, där hon kom i kontakt med Bürkerts system OALab typ 8905. Det är en ny lösning, som bland annat kan mäta pH, klor, redox, turbiditet och konduktivitet. OALab typ 8905 använder minimalt med kemikalier, vilket jämfört med konkurrenterna innebär en betydligt mindre mängd. – Det här är framtidens teknik, fast idag. Genom vårt system kan vi också koppla upp oss online, vilket dels gör att vår supportavdelning kan hjälpa till på distans, men det innebär också att vi kan hålla koll för att proaktivt hjälpa kunden innan problem uppstår, säger Malte Ritzén, affärsområdesansvarig för segmentet vatten på Bürkert.