Transportnytt 1
aktuellt Volvo Lastvagnar startar batterifabrik E
ldrivna nattleveranser i ettårigt test Restauranggrossisten Martin & Servera får tillfälligt tillstånd att i Malmö testa nattliga leveranser med eldrivna lastbilar. De nattliga leveranserna ska göras till utvalda skolor och verksamheter inom kommunen. Testet gäller i ett år och är ett led i Malmös klimatomställning vars mål är att vara klimatneutrala 2030. Testet inleds i maj och innebär att Martin & Servera får dispens från förbudet mot att köra tunga lastbilar nattetid — det vill säga klockan 22-06 — i Malmö. — Vi ser en tydlig trend att antalet varuleveranser ökar, vilket är en utmaning för Malmö och flera andra städer. Att vi nu testar och ser över möjligheten att kunna leverera under dygnets alla timmar beror till stor del på fordonsutvecklingen och ellastbilens fördelar, säger Alexander Hjertstedt vid Malmö stads fastighets- och gatukontor i ett pressmeddelande. För Martin & Serveras del innebär testet att de kan använda sina eldrivna fordon en större del av dygnet och därmed minska det totala antalet fordon. — Malmö har målet att bli en klimatneutral stad och samtidigt jobbar vi mot vårt eget mål – klimatneutral verksamhet 2030, kommenterar Simon Tideman, platschef hos Martin & Servera Logistik. Byggs för att snabba på lastbilstillverkarens mål vad gäller helelektriska tunga lastbilar. Fabriken hamnar dock inte i Göteborg. Volvo Lastvagnars första fabrik för batterimontering placeras i belgiska Gent, och kommer att leverera färdiga batteripack till Volvos helelektriska tunga lastbilar. I fabriken ska celler och moduler från Samsung SDI att sättas ihop till batteripack, skräddarsydda för Volvo Lastvagnars nya tunga ellastbilar Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Dessa nya modeller kommer att börja serieproduceras under det tredje kvartalet i år. Respektive batteripack som tillverkas i fabriken har en kapacitet på 90 kWh och det går att montera upp till sex batteripack (540 kWh) i en lastbil. Antalet batterier beror på kundspecifika krav på räckvidd och lastkapacitet. Volvo Lastvagnar har som mål att hälften av alla deras lastbilar som säljs globalt ska vara helelektriska 2030. Enligt den senaste årsrapporten från företaget såldes totalt cirka 200 000 lastbilar globalt 2021, och av dessa var ungefär ett hundratal elektriska varianter. Ny svensk Hänel-partner Järfälla-baserade Dama Installation är ny distributör av Hänels automatiserade lagersystem i Sverige. Gratis hyra? Ja, tack! Hjälp till lägenhet och en månads gratis hyra — det erbjuds de 100 nya medarbetare som ska anställas av Postnord TPL i Ljungby. Samtidigt som Postnord-koncernen backar till följd av minskad e-handel går det uppenbarligen bra för företagets tredjepartslogistik. I Ljungby har Postnord TPL har fått kontrakt med en ny, stor kund, och företaget behöver fler medarbetare. Främst behövs personer med erfarenhet av lager- och returhantering, gärna med 10 en gymnasieutbildning i bagaget. För att attrahera nya medarbetare och samtidigt öka inflyttningen till Ljungby samarbetar nu Postnord TPL med Ljungby kommun och Ljungbybostäder, som erbjuder hjälp att hitta lägenhet och en månads gratis hyra. — Tanken med projektet är att öka nettoinflyttningen av arbetskraft i Ljungby där vi kan erbjuda attraktiva jobb, meningsfull fritid och ett bekvämt liv, kommenterar Per-Åke Adolfsson, näringslivschef i Ljungby kommun. Det nya partnerskapet gäller från årsskiftet och innebär att Dama Installation ska ha hand om såväl försäljning, installation av underhåll av lagerautomaterna från schweiziska Hänel. Lagerautomater används för att hantera stora volymer av gods på höjden och används både i logistikanläggningar och inom verkstadsproduktion. Hänel har både hissautomater och paternosterlager i sitt sortiment, och nu blir det alltså Dama Installation som får rollen som svensk Hänel-partner — något som tidigare bland annat Ahlsell Maskin och AJ Produkter innehaft. NR 5- 2022 TRANSPORTNYTT Kristina Sahlén/Postnord (genrebild) Martin & Servera Volvo Lastvagnar