Transportnytt 1
företaget Experter på frakter i österled Ända sed
an starten 1992 har transportföretaget Intereast varit fokuserade på Östeuropa. Idag levererar de frakter över hela världen, men har kvar sitt fokus på östra Europa. Av: Lars Andersson G öteborgsbaserade Intereast må vara små jämfört med exempelvis DHL och Schenker, men kan skryta med att vara stora som specialister på transporter till och från Östeuropa. Med lokalkontor i Rumänien, Turkiet och Polen har man med åren byggt upp starka nätverk och gedigna specialkompetenser i Östeuropa. Den första kunden var klädföretaget H&M, som på 90-talet hade produktion i Rumänien. De följdes snart av ett flertal svenska industriföretag som också hade tillverkning i området. — När grundarna Peder och Karin Törnqvist startade företaget för 30 år sedan hade de redan känningar i området. De visste vad det innebar att ha kontakt med myndigheter och tullen, hur man gör med skatter och så vidare, och att det inte är den svenska elektroniken som gäller därnere utan mer ”papper och penna”, säger Marcus Fagerlund, som är Head of operations — det vill säga verksamhetschef — hos Intereast. Han fortsätter: — De såg också att det fanns utmaningar och problem i Östeuropa när det gäller leveranssäkerhet, hållbarhet och liknande. Därför satsade de från starten på att ha lastbilar med en bra fyllnadsgrad och en bra leveranssäkerhet. Det var ingen självklarhet därnere på den tiden, och är det inte nu heller, men utan att skryta så är det just sådant som vi med vår Östeuropa-kompetens är väldigt duktiga på. 1996 öppnade man det första lokalkontoret i den rumänska staden Focsani, vilket sedan följts av kontor i turkiska Istanbul och den polska staden Kalisz. I Rumänien har man i dagsläget tolv anställda, medan de turkiska och polska kontoren har tre anställda vardera. I Göteborg, där huvudkontoret med administration, ledning och 22 marknadsavdelning finns, arbetar cirka 35 personer. Som nämns ovan var det främst frakter åt textil- och industriproduktionsföretag som gällde i företagets begynnelse. Efterhand flyttade många textilföretag av ekonomiska skäl vidare från Östeuropa till Asien, men enligt Marcus Fagerlund kan saker och ting nu vara på väg att vända. — Det vi ser idag är att många flyttar tillbaka till Europa. De stora leverantörerna och märkena börjar inse att ledtiderna är kortare här och att det oftast är bra kvalitet. Medan det idag tar 90 dagar för en container att fraktas från Asien till Sverige så tar det max tio dagar för en lastbil att köra från Turkiet till Sverige. Så jag tror definitivt att vi som arbetar med Östeuropa har ett kanonläge inför framtiden, säger Marcus Fagerlund. Merparten av frakterna som Intereast tillhandahåller sker via vägtransporter, men man fraktar också via flyg och sjö och i viss mån järnväg. När det gäller vägtransporterna är företaget certifierat mot olaga cabotage och för linjetrafiken till och från Rumänien och Turkiet har man såväl egna trailrar som mångåriga samarbeten med samma åkerier. — Totalt arbetar vi med kanske 100-150 leverantörer varje månad, och vi har en tydlig ordning för hur vi håller koll på leverantörerna. Om ett åkeri eller liknande har för många avvikelser, oavsett om det handlar om lönesättning, arbetsmiljö eller efterföljandet av sina länders lagar och regler, så följer vi alltid upp det, säger Marcus Fagerlund och förklarar att de arbetar mycket med att maximera fyllnadsgraden. — Det fungerar väldigt bra med frakterna norrut, för de har ju så mycket produktion därnere. Men sedan gör vi allt för att fylla lastbilarna på nervägen också. Det kan innebära lite merarbete men i det långa loppet lönar det sig. Det är också ett sätt att skapa en bättre hållbarhet. Enligt Marcus Fagerlund fraktar de på ett år varor åt närmare 800 kunder, och medan transporterna norrut i stor utsträckning innehåller kläder och industrikomponenter är det annat som gäller i motsatt riktning. — Salt fraktar vi mycket söderut, och då handlar det om vägsalt och industrisalt. Vi har också en del konfektion från olika e-handelsföretag, och faktiskt också en hel del sill — dock inte inlagd sill utan mer restprodukter från vår inhemska sillhantering. Näst största transportsätt efter vägtransporterna är för Intereasts del flygfrakten, något som ökat på senare tid. — Det har kommit starkt nu när det varit så mycket kalabalik och leveransproblem i världen. Då är det framförallt industrikunder på sträckan Asien-Europa som behöver frakta varor som är vitala för någon typ av Intereast Grundat: Verksamhet: Verksamhetschef Marcus Fagerlund (t v) och varumärkesansvarige Christopher Busck på kontoret i Göteborg. 1992 Transportförmedling med särskilt fokus på Östeuropa Antal anställda: Cirka 50 Kontor: Huvudkontor i Göteborg, lokalkontor i Rumänien, Turkiet och Polen Årsomsättning: 170 miljoner (2021) Antal kunder: Cirka 800 NR 5- 2022 TRANSPORTNYTT