Transportnytt 1
Dreamlogistics har anläggningar i bland annat Hab
o, Borås och Rosersberg. vad kunderna behöver. Sen har vi haft en oerhörd drivkraft och varit målstyrda, plus att vi haft en fördel av att komma från en liten kommun där det är nära till snabba beslut, säger vd:n Jonas Ahlgren och förklarar att man länge jobbade under radarn. — Under alla år har vi satsat exakt noll kronor i marknadsföring och heller inte haft någon uppsökande försäljning överhuvudtaget. Vi har hela tiden levt på rekommendationer. Det har heller aldrig varit tal om att ta in kapital, vilket faktiskt också kan vara en fördel, säger han och utvecklar: — Har du inget kapital så måste du hitta på lösningar själv och vara lite finurlig. Det gjorde att vi själva, utan några investerare, byggde den tekniska plattform som kring 2010 blev vårt WMS-system Dreampack. Där hade vi en enorm fördel av att min medgrundare, vår it-chef Lars Brånedal, är en oerhört duktig webbutvecklare. Från att i början ha haft ett enstaka lager expanderade bolaget genom åren med ytterligare anläggningar i såväl Habo som i Ängelholm och Borås. 2016 driftsattes de första automationslösningarna och 2019 förvärvades transport managementbolaget Reach Logistics Spedition. Men den kontinuerliga expansionen och den ökade omsättningen innebar också att man tvingades välja väg framåt. — Det finns ju många bolag som kommer upp till 10, 50 eller 100 miljoner i omsättning och sedan stagnerar. Men vi har alltid tänkt att om vi inte fortsätter att växa, så sjunker vi. Och när vi väl hade en omsättning på 400 miljoner så insåg vi: ska vi nu skala upp ännu mer, skaffa ännu NR 5 - 2022 TRANSPORTNYTT Förutom Autostore använder sig Dreamlogistics av olika typer av automationslösningar, däribland Shuttle OSR och Flowrack från Knapp. fler anläggningar och fortsätta vår automationsresa… ja, då måste vi ta in investerare och kapital. För ett par år sedan inledde man därför diskussioner med investerare, men enligt Jonas Ahlgren fanns det alltid en hake: — De frågade oss alltid: ”vad är er exitplan?” Men vi hade ingen exitplan, vi ville inte lämna bolaget utan jobba kvar och fortsätta äga en del av företaget. Till slut hörde Posten Norge-ägda Bring av sig, och då föll alla bitar på plats. — Vi kände att det var en perfekt match för oss. När man som vi jobbat så länge med ett företag och själva vill driva det vidare är det så mycket som ska klaffa, säger Jonas Ahlgren. Efter förhandlingar och en sedvanlig process med Konkurrensverket gick Bring in som majoritetsägare i Dreamlogistics i oktober förra året, samtidigt som de tre grundarna alltså blir kvar och behåller en del av bolaget. — Det är klart att det känns jättespännande för alla inblandade. Framförallt eftersom vi ju själva började som e-handlare och har plockat och packat och varit med på hela den här resan. Nu kan vi titta våra Dreamlogistics Grundat: Verksamhet: kunder och medarbetare i ögonen och säga att det här kommer att bli riktigt bra. Konkret handlar det om att Dreamlogistics kommer att få ägarskap och mandat för att ta hand om den TPL-satsning som Bring redan har inlett och som kallas Shelfless. I likhet med Dreamlogistics egen verksamhet syftar Brings TPL-verksamhet på att alla slags nätbutiker, oavsett om man är en liten startup eller ett börsnoterat miljardbolag, ska erbjudas möjlighet till såväl automation som all slags logistikhantering såsom varumottagning, lagring, plock och pack samt returhantering. — Vi kommer att ansvara för Shelf-lesssatsningen i Sverige och kommer in med vårt egenutvecklade WMS-system i verksamheten. Vi behåller våra befintliga sajter i Sverige och har precis startat upp ett nytt så kallat fulfilment center i Rosersberg. Utöver det har Bring redan fulfilment centers runtom i Norden, där vi har möjlighet att rulla ut vårt WMS-system. Så det finns många uppsidor med vårt samarbete, säger Jonas Ahlgren och fortsätter att utveckla begreppet fulfilment: — Det handlar i grunden om att vi vill 2010 (året då bolaget registrerades) Tredjepartslogistik Antal anställda: Cirka 300 Kontor: Huvudkontor i Habo Årsomsättning: 450 miljoner (2021) Antal kunder: Drygt 300 Anläggningen i Rosersberg är på 15 000 kvadratmeter och kommer att bli helautomatiserad. En Autostore-kub från 25 skilja det vi gör från vanlig, basic TPLverksamhet. Med fulfilment menar vi mer det som vi länge gjort med Dreamlogistics — att vi vill arbeta ihop med kunden och se vad vi kan utveckla tillsammans, oavsett om det handlar om digitala tjänster eller något annat. Vi vill helt enkelt vara närmare kunden för att gemensamt driva kundens försäljning. Dreamlogistics