Transportnytt 1
tema informationsteknik Johan Wredström, Geotabs
affärsutvecklingschef för Norden. ”Nu är vi redo att gasa” Kanadensiska fleet management-företaget Geotab är på väg att etablera sig i Sverige. Extra fokus läggs inledningsvis på en tjänst som ska hjälpa företag att elektrifiera sin fordonsflotta. Text: Lars Andersson G 32 eotab är ett av de företag som verkar inom det område som omväxlande kallas telematik eller Internet of Things. Mer specifikt tillhandahåller de fleet management-produkter som hjälper kunder att få kontroll över sin vagnpark vad gäller bränsleförbrukning, förarsäkerhet och liknande. Globalt har Geotab 2,6 miljoner uppkopplade fordon, varav 800 000 är tunga varianter, där deras programvara via dataanalys används för sedvanlig vagnparksadministration. När företaget nu ska etablera sig på den svenska marknaden är de medvetna om konkurrensen på området, och satsar därför på att etablera sig via en tjänst som är avsedd för kunder som planerar att byta ut sina diesel- eller bensinfordon mot elfordon. — Sverige ligger i framkant när det gäller elektrifiering och vi har som land högt uppsatta mål med att reducera utsläppen. Vi kommer att få se en stark expansion framöver av elfordon även vad det gäller lätta och tunga lastbilar, och när det blir verklighet har vi på Geotab en stark position, säger Johan Wredström, Geotabs affärsutvecklingschef för Norden, och fortsätter: — När det gäller telematik för vagnparksadministration och mer specifikt data om elfordon, som exempelvis batteriförbrukning och laddbeteende, så skulle jag vilja säga att vi är världsledande. Fakta om telematik Telematik är en term som används för att beskriva ett teknikområde som rör sig i gränssnitten mellan telekommunikation, IT och mer traditionell industri, däribland fordonsindustrin. Telematik möjliggör överföring av data från exempelvis ett fordon, såsom bränsleförbrukning, förarbeteende och fordonets placering. Kombinationen av hårdvara och den programvara som ansluter fordonet till internet gör alltså att fordonet kan fjärrövervakas. NR 5- 2022 TRANSPORTNYTT Där har vi ytterst begränsad konkurrens. Elektrifieringstjänsten som Geotab nu lanserar benämns EVSA (Electric Vehicle Suitability Assessment) och är ett verktyg som används för att analysera data om ett företags fossildrivna fordon. Insamlingen sker genom att en liten spårningsenhet kopplas in i fordonen och ackumulerar kördata. — Förarna kör precis som vanligt och så fångar vi upp deras körmönster i form av blinddata under en viss tidsperiod, exempelvis två månader. Sedan