Transportnytt 1
Kunderna handlar för Samskips Multimodals del myc
ket om företag i bland annat fordons- och livsmedelsbranschen. — Ut från Katrineholm fraktar vi allt från automotive-gods till exportindustrivaror som papper, virke och metall. Även till Katrineholm kör vi en hel del råmaterial till såväl fordonsindustrin som andra industrier, men också mycket till dagligvaruhandeln, inte minst drycker. Vi fraktar också en hel del möbler till Katrineholm. Martin Olivensjö, inside sales executive hos Samskip Multimodal i Sverige. ökat intresse för intermodala tåglösningar. Dels tror vi att det beror på miljöperspektivet, där allt fler kunder faktiskt tänker på sitt klimatavtryck, dels beror det nog också på en sådan enkel faktor som att dieseln har blivit så extremt dyr, säger Martin Olivensjö, som har titeln inside sales executive och arbetar som säljare hos den svenska grenen av Samskip Multimodal. Martin Olivensjö tror också att det ökade intresset för multimodala transporter har att göra med införandet i EU av det så kallade mobilitetspaketet, som i korthet syftar till att skärpa kraven på företag som bedriver yrkestrafik i Europa och att förbättra anställdas arbetsvillkor. — Jag är ju ingen expert, men troligen kan det leda till att oseriösa aktörer slås ut, vilket leder till en ökad brist på chaufförer och lastbilar. Det innebär i sin tur att många kunder ser fördelen med intermodala transporter, säger Martin Olivensjö. Tågpendeln mellan Duisburg och Katrineholm kör via Öresundsbron och tar mindre än ett dygn från terminal till terminal. Såväl den tyska som svenska terminalen har flera spår som är över 700 meter långa, vilket innebär att de ta kan emot tåg med dagens maxlängd och på vardera tåg kan lasta på 42 trailrar eller 45-tonscontainrar. — Inkluderar vi hela transittiden dörr-till-dörr för kunderna så beräknar vi att vi gör en koldioxidbesparing på 70 procent. Från respektive terminal har vi förstås egna dragbilar i både Tyskland och Sverige, och vi ser fram emot den dagen som vi kan kombinera våra tågtransporter med elektrifierade dragbilar — det kommer att bli fantastiskt bra, säger Martin Olivensjö och berättar att man för de två nya veckovisa rundturerna har inlett ett samarbete med den italienskägda tågoperatören TX Logistik, vars svenska huvudkontor återfinns i Helsingborg. — Samskip som koncern samarbetar sedan tidigare med TX Logistik, men för våra svenska tågpendlar blir det här ett nytt samarbete, där det enkelt uttryckt handlar om att vi äger tågen medan TX Logistik äger loken och alltså levererar just den tjänsten åt oss. Medan kombiterminalen i Katrineholm — med strategiskt läge i befolkKort om kombiterminalen i Duisburg • Ägs och driftas av Samskip • Har åtta spår som vardera är 720 meter långa • Har bland annat tre reachstackers och två kranar som går på räls Kort om kombiterminalen i Katrineholm • Ägs och driftas av GDL • Har fyra spår på vardera 750 meter • Har bland annat ett flertal reachstackers NR 5 - 2022 TRANSPORTNYTT Karta över Samskip Multimodals europeiska tågnätverk. ningstäta Mälardalen — ägs och driftas av det svenska transportbolaget GDL så är det Samskip själva som äger kombiterminalen i Duisburg. Förutom nämnda dragbilar har Samskip också ett tågnätverk från Duisburg som sträcker sig vidare västerut till Nederländerna och Belgien samt söderut till Italien. — Samskip är ju ett rederi i grund och botten så från Rotterdam i Nederländerna har vi vidare sjöfrakt, framförallt våra shortsea-båtar som går på bland annat UK, Irland, Spanien och Portugal, säger Martin Olvensjö som framförallt har hand om nykundsförsäljningen i Sverige men också förvaltar befintliga kunder. — Samskip Multimodal har lokalkontor över hela Europa och för svensk del finns vårt huvudkontor i Åhus. Där har vi en egen ekonomiavdelning och transportplanering, vilket beror på att vi vill att våra svenska kunder ska ha svenska kontaktpersoner både på försäljningsidan och när det gäller bokningar. n Schema för Samskip Multimodals svenska tågpendlar Så här ser veckoschemat ut för tågpendlarna mellan tyska Duisburg och Sverige: Duisburg-Katrineholm: 8 rundturer Duisburg-Nässjö: 6 rundturer Duisburg-Falköping: 6 rundturer Duisburg-Malmö: 5 rundturer 35 Samskip Samskip