Transportnytt 1
aktuellt Enkel och effektiv materialhantering Rek
ordtåg testat Trafikverket har testkört ett superlångt tåg från Malmö till Frövi. Nu planeras för fortsatta tester. Testet genomfördes i maj och bestod av ett 838 meter långt godståg. Tåget kördes av tågoperatören TX Logistik och var fullastat med varor för Coop. Tåget bestod av 24 ledade kombivagnar innehållande 48 semitrailrar och hade en totalvikt, exklusive lok, på 2 024 ton. I nuläget är det endast tillåtet med maximalt 630 meter långa tåg på de flesta banorna, med undantag för exempelvis Malmbanan mellan Narvik och Luleå där tågen får vara 750 meter långa. Långa tåg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland och Frankrike. Enligt Trafikverket har EU har dessutom beslutat att minst 740 meter långa tåg ska vara tillåtna på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast 2030. Testtåget kördes på en linje där det sedan 13 år tillbaka går ett dagligt Coop-tåg. — Idag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg. Ett effektivt sätt att öka transporterna vore att få tillstånd att köra längre tåg, därför var det viktigt för oss att delta i det här testet, kommenterar Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik. Under testet genomfördes bromstester på utvalda platser i hastigheter på upp till 120 km/h, vilket ger kunskaper om hur lång bromssträcka ett tåg behöver under olika förhållanden. Trafikverket planerar nu för fortsatta tester i Sverige. – Det är viktigt att Sverige hänger med och agerar. Längre tåg ökar 100 % eldriven Movexx drar och skjuter vagnar med en last upp till 6 ton. bankapaciteten vilket är särskilt viktigt med tanke på hur trångt det är på spåren. Det skulle även bidra till ökad punktlighet, både för person- och godstrafik, kommenterar Trafikverkets projektledare Michel Gabrielsson. Nytt samarbete för vagntåg Jungheinrich utökar sortimentet inom dragtruckar med vagntågssystemet Liftliner från finska logistikföretaget K.Hartwall. Samarbetet mellan de bägge företagen innebär att Jungheinrich nu erbjuder upp till åtta släpvagnar i Liftliner-släpvagnssystemet, vilka kan kombineras med Jungheinrichs elektriska dragtruckar i EZS-serien 1, 3 och 5. Kunder i Europa kan välja mellan fyra olika dimensioner av Liftlinersystemet, där både industri- och europallar kan rymmas. Lastenheter som väger upp till 1 000 kg kan transporteras. Som tillval kan Liftliner-systemet också dras av Jungheinrichs automatiserade EZS 350a-dragtruckar. Vagnarna i Liftliner-systemet kan lastas och lossas från båda sidor +46 (0)611-837 80 I b2b@edmolift.se I www.edmolift.se 8 och i ett pressmeddelande framhålls vagnarnas speciella lutningsteknik. Den patenterade styrningen uppges erbjuda en snäv svängradie och utmärkt manövrerbarhet. NR 5- 2022 TRANSPORTNYTT Jungheinrich Trafikverket