11_2020_JBF 1
på nya poster NY VD PÅ SBUF Anneli Kouthoofd lämn
ar sin vd-post på Byggmaterialindustrierna och blir vd för Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF. Viktiga uppgifter blir att stärka SBUF:s röst i samhällsbyggnadsdebatten och stärka byggsektorns konkurrenskraft. – SBUF som utgör bryggan mellan företagsinitiativ och akademi med förenad specialistkunskap ser jag med ödmjukhet och nyfikenhet fram emot att leda, säger Anneli Kouthoofd. Hon är utbildad språkveNY ORDFÖRANDE FÖR TRÄSTAD SVERIGE Helene Hellmark Knutsson är ny ordförande i föreningen Trästad Sverige. tare och ekonom och har även arbetat i förlags- och energibranschen. Hon tillträder sin tjänst på SBUF senast i april 2021. CHEFSBYTE PÅ VASAKRONAN Bo de Besche är ny regionchef Uppsala och kommer att ingå i Vasakronans ledningsgrupp. Han har en bakgrund som fastighetsekonom och har lång erfarenhet från Vasakronan. Först i rollen som förvaltare innan han 2010 utsågs till affärsområdeschef Stockholm Nord, vilket är bolagets näst största affärsområde. – Som Trästads ordförande arbetar jag för en ökad kunskap om träbyggandets fördelar, vilket förhoppningsvis bidrar till ett ökat byggande runt om i landet. I ett nationellt perspektiv kommer en ökad användning av trä i byggandet starkt bidra till att minska Sveriges utsläpp av koldioxid och därmed hjälpa till att nå målet om koldioxidneutralitet 2050, säger Helene Hellmark Knutsson. Hon är landshövding i Västerbottens län. Tidigare har hon bland annat varit riksdagsledamot för Socialdemokraterna samt minister för högre utbildning och forskning åren 2014-2019. Han tillträdde sin nya tjänst den 1 november. NY SÄLJARE PÅ BJELIN Catherine Zanetti är Bjelins nya projektsäljare på företagets showroom i Stockholm. – Jag ser fram emot att hjälpa kunderna med rätt golvlösningar från Bjelins innovativa sortiment för just deras projekt, säger Catherine Zanetti. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med försäljning inom bygg- och inredningsbranschen och kommer närmast från Sanova House of Brands, en leverantör av 12 BOLIST/JÄRNIA FÖRSTÄRKER badrumsinredningar. Hon började sin tjänst den 1 september. Som ny marknadschef ska Eddie Andersson utveckla varumärkena Bolist/Järnia, förbättra den digitala kommunikationen och höja kundupplevelsen i butik. – Jag ser verkligen fram emot att fortsätta utvecklingen av vårt totala kunderbjudande. Genom samgåendet med Mestergruppen Sverige AB ser jag ännu större möjligheter att utveckla vårt gemensamma erbjudande med den fysiska butiken och digitalisering i fokus, vilket kommer att bidra till att stärka våra varumärken, säger Eddie Andersson. Han har jobbat i Bolist/ Järnia sedan 2014 och kommer närmast från rollen som regionchef nord. JBF ■ 11-2020 Foto: Byggmaterialindustrierna Foto: Vasakronan