11_2020_JBF 1
möta proffsens krav. På sina håll är knappast kon
sumenter välkomna i anläggningarna. Annat är det hos Palms, här är konsumenten en viktig del av affären. - Från början var Palms i huvudsak konsumentinriktat och kontantkunderna är fortfarande en betydande del av verksamheten, berättar Jens. Idag har vi en konsumentandel på cirka 35 procent, vilket numera är ovanligt mycket och givetvis påverkar lönsamheten positivt, vilket är kul för mig som tidigare mest jobbat mot proffs. En aktiv styrelse som ser på framtiden med tillförsikt.. Från höger Bert Larsson, Jens Bodén, Patrik Palm och Fredrik Palm. ra truck och kontrollerna var obefintliga. I dag fordras både ”körkort” och kontroll av både truck, förare och kringutrustning, vilket givetvis påverkar kostnaderna negativt men arbetsmiljön till det bättre. Högre kostnader för miljön har påverkat bygghandeln i rätt riktning för att lämna färre avtryck på långsiktig miljöpåverkan. Logistik allt viktigare Bygghandelns ryggrad proffsbyggarna har från att i huvudsak vara lokaIa blivit allt mer regionala, vilket har ställt allt större krav på bygghandelns logistik. Rätt vara på rätt plats i rätt tid blir svårare att klara av i takt med att bygghandeln gått från att till största delen vara lokal till att bli regional. -När kunderna expanderar utanför kommungränsen måste vi hänga med, säger Fredrik. Att leverera några skivor ett par kilometer bort är kostnadsmässigt en sak, men att leverera samma skivor till ett bygge på andra sidan stan och fastna timtals i köer en helt annan. Bolists centrallager i Helsingborg underlättar de interna leveranserna, men regionalt från handel till bygge måste andra lösningar till. En lösning är att ha fler egna anläggningar i regionen – en annan att kedjan löser frågan och satsar på gemensamma distributionslager. Vi får se hur det blir, men frågan måste lösas. Kontantkunder viktig del av omsättningen Svensk byggmaterialhandel har i allt större utsträckning koncentrerat sig på att 16 Brytningstid Sett i backspegeln är XL-Palms ett bra exempel på hur ett familjeföretag med anknytning till byggmaterialmarknaden har utvecklats sedan slutet av 1990-talet. Grunden var Palms Träförädling som startades av brödernas farfar på 1940-talet. Förädlingen innebar sågning, hyvling och målning av virke, till största delen för eget bruk. Som leverantör av olika produkter till Stockholms barnstugor var det praktiskt och ekonomisk att förädla virket inom huset. Lagret av virke lockade privatkunder som ville köpa. Pappa Olle tog vid och sedan var steget inte långt till att 1997 starta bygghandel, utveckla och utöka innan han överlämnade verksamheten till sönerna. Man började i liten skala, men sen har det för det mesta bara gått uppåt. Olle har inte helt lämnat verksamheten. Han går till jobbet varje dag och har en plats i styrelsen. I slutet av 1990-talet höll den gamla brädgården på att försvinna för gott till förmån för den moderna bygghandeln. Internationella jättar som Bauhaus, K-Rauta, Silvan och Hornbach dök upp på intressanta affärslägen och tvingade den traditionella handeln att tänka om. Samarbete och rationalisering blev en absolut nödvändighet för överlevnad. Ensam var inte längre stark och bygghandelskedjorna som tidigare fört en ganska anonym tillvaro blev med ens lockande samarbetspartners för den enskilde handlaren. I början av 2000-talet var Palms fortfarande en sparv i tranedansen och därmed inte aktuell som medlem i de ”tunga” kedjorna. Men det fanns en uppstickare, Alljärn med Bygg, sedermera Bolist, som i rask takt samlade de mindre bygg- och järnhandlarna. Här fann Palms sin hemvist och har sedan dess följt med på färden via Bolist, som man efter moget övervägande lämnade för XL-Bygg. Nu är ju Bolist och XL-Bygg lyckligt förenade i Mestergruppen och Palms därmed medlem i Sveriges största bygghandelskedja och redo för nya djärva mål. Vilken resa! Lars Cyrus Det var så här det började. Bänkbord till barnstugor och förskolor. JBF ■ 11-2020